Wat is web 3.0 en hoe faciliteert web 3.0 Het Nieuwe Werken?

De termen web 1.0, web 2.0 en web 3.0 drukken uit hoe het web zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld en zich nog steeds ontwikkelt. Web 3.0 is in relatie tot werk een sociaal web waarbij mensen kennis, informatie en taken delen en samenwerken. Mensen gaan gelegenheidscoalities aan om samen aan taken te werken en kennis met elkaar te delen. In relatie tot Het Nieuwe Werken kun je eigenlijk spreken over een sociaal web en social intranet waarbij mensen kennis brengen, halen, valideren, verbeteren waardoor ze makkelijker kunnen werken zonder op hetzelfde moment of op dezelfde plaats samen te werken.

future work skills

Werk innovatiever na de training future work skills.

Homepage » Future Work Skills » Web 3.0

Web 1.0, web 2.0 en web 3.0

Web 1.0

Onder web 1.0 verstaan we het ‘read-only’ web. Mensen kunnen de informatie die op het internet of een intranet wordt aangeboden alleen lezen en bekijken. Reageren is niet mogelijk.

Web 2.0

Onder web 2.0 wordt het interactieve web verstaan. We zijn niet alleen maar in staat om informatie te lezen en bekijken, we kunnen ook informatie aanbieden. We kunnen reageren op aangeboden informatie, maar we kunnen ook informatie aanbieden zonder dat er om gevraagd is. Deze informatie noemen we user-generated content. Denk aan wikipedia.

Web 3.0

Web 3.0 is een ontwikkeling waarbij toepassingen meer zijn geïntegreerd en op de behoefte van de gebruiker zijn afgestemd. In de beleving van de gebruiker wordt het internet een groot interactief netwerk, waarbij informatie makkelijk deelbaar en vindbaar is en makkelijk in contact te komen is met andere gebruikers. Denk aan een social intranet of social collaboration tools.

Voorbeelden

Web 1.0

Kijk eens op de websites rechtspraak.nl en belastingdienst.nl.

Rechtspraak.nl

Tot ongeveer 1999 was het internet in feite een web 1.0 omgeving. Websites bestonden voornamelijk uit tekst en beeld en er was geen mogelijkheid voor gebruikers om te reageren.
Ook in deze tijd bestaan er nog web 1.0 toepassingen. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de website rechtspraak.nl. De website heeft uitsluitend als doel publiek te informeren over rechtspraak. Het is zelfs ongepast dat het publiek reageert. Stel je voor dat bezoekers van de site zich zouden gaan bemoeien met uitspraken van de rechter. Dat kan niet: de rechter hoort onafhankelijk te zijn. Logisch dus dat rechtspraak.nl een web 1.0 toepassing is.

Belastingdienst.nl

De site belastingdienst.nl is ook een typisch voorbeeld van een web 1.0 toepassing. De site heeft als doel burgers, intermediairs en bedrijven zo volledig mogelijk te informeren zodat ze hun fiscale verplichtingen correct nakomen.
Het zou vreemd zijn wanneer de Belastingdienst burgers, intermediairs en bedrijven de gelegenheid zou bieden om inhoudelijk te reageren op de inhoud van de website. Om die reden is een web 2.0 toepassing voor belastingdienst.nl niet nodig. Mocht je een vleugje web 2.0 willen toevoegen, dan zou je bijvoorbeeld kunnen vragen of de aangeboden informatie begrijpelijk is. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat burgers, bedrijven en intermediairs met de Belastingdienst een discussie aangaan over de hoogte van bijvoorbeeld het BTW tarief. Dat is een politiek besluit.

Web 2.0

Kijk eens op de website van autoweek.nl.

De site autoweek.nl is een typische 2.0 site. Gebruikers kunnen naast het lezen van informatie ook reviews schrijven over nieuwe en gebruikte auto’s. Ook is het mogelijk om een auto te voorzien van een aantal sterren.
Voorts hebben gebruikers ook de mogelijkheid om foto’s van hun auto te uploaden of bijvoorbeeld het brandstofverbruik van hun auto bij te houden en de verbruiksinformatie te delen met bezoekers van de site.
Autoweek.nl is een duidelijk voorbeeld van een web 2.0 toepassing waarbij user-generated content bijdraagt aan de kwaliteit van de site en waarmee bezoekers worden geholpen bij hun besluitvormingsproces. Met minder inspanning kunnen potentiële autokopers betere beslissingen nemen.

Web 3.0

Web 3.0 is een onternet omgeving die de volgende 5 kenmerken heeft:

1. Semantisch web

Het semantische web verbetert webtechnologieën om inhoud te genereren, delen en verbinden via zoekacties en analyses op basis van het vermogen om de betekenis van woorden te begrijpen, in plaats van op sleutelwoorden of cijfers.

2. Kunstmatige intelligentie

Door deze mogelijkheid te combineren met natuurlijke taalverwerking, kunnen computers in Web 3.0 informatie zoals de intentie van mensen begrijpen om snellere en relevantere resultaten te bieden. Ze worden intelligenter om aan de behoeften van gebruikers te voldoen.

3. 3D-afbeeldingen

Het driedimensionaal afbeelden van informatie wordt op grotere schaal gebruikt wanneer dat opportuun is in websites en services in Web 3.0. Denk hierbij aan: museumgidsen, computerspellen, e-commerce, navigatie in auto’s, etc. zijn allemaal voorbeelden die 3D-afbeeldingen gebruiken.

4. Connectiviteit

Met Web 3.0 is informatie meer verbonden dankzij semantische metadata. Als gevolg hiervan evolueert de gebruikerservaring naar een optimale connectiviteit naar alle beschikbare informatie die de gebruiker nodig heeft of denkt te hebben.

5. Alomtegenwoordigheid

Content is toegankelijk via meerdere applicaties, elk apparaat is verbonden met internet, de services kunnen overal worden gebruikt.

Tegenwoordig zien we dat het social intranet van veel organisaties technisch voornoemde mogelijkheden biedt en om die reden tot het domein van web 3.0 kan worden gerekend.

Het intranet van grote organisaties zijn meestal opgebouwd uit twee delen:

Harde content geplaatst in opdracht van een contenteigenaar en mogelijk door een inhoudelijk deskundige getoetst en/of geschreven. Zachte content voortkomend uit sociale bedrijfsnetwerken ook bekend als het social intranet.
In een beperkt aantal gevallen kan worden gereageerd op de harde content. Dergelijke functionaliteit wordt ook gerekend tot typische web 2.0 functionaliteit. Reacties op informatie worden beschouwd als user-generated content. Het gedeelte met zachte content kan worden beschouwd als een web 3.0 omgeving waar gebruikers door middel van verschillende devices (BYOD: bring your own device) met elkaar en elkaars kennis en informatie in verbinding staan.

Hoe faciliteert web 3.0 Het Nieuwe Werken?

Web 3.0 maakt het voor mensen mogelijk om plaats- en tijdonafhankelijk te werken. We hoeven niet meer op een fysieke plek samen te werken en informatie is 24 uur per dag voorhanden. Er zijn voldoende social collaboration tools en sociale intranetten beschikbaar. Waar vooral een uitdaging ligt is dat mensen zelfstandig resultaatgericht moeten kunnen werken en dat leidinggevenden hun medewerkers op een andere manier moeten gaan aansturen.

Ontvang gratis tips & tricks

Haal meer uit je tijd en jezelf met onze gratis tips & tricks

Contactgegevens

Bezoekadres

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht

Secretariaat & klantenservice

T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Zorgeloos aanmelden

Tot drie weken voor de training mag je kosteloos annuleren. Een vervanger sturen mag altijd. Alle leermiddelen, het arrangement, deelnamecertificaat en benodigde parkeerkaarten zijn in het tarief inbegrepen.

Vragen?

Bel (085) 002 02 02 of vul het formulier in.

BCN Utrecht CS

cursus social collaboration

MELD JE AAN EN ONTVANG TIPS

We gaan zorgvuldig om met jouw privacy

Gelukt!

Share This