De MoSCoW methode

De MoSCoW methode kun je toepassen bij het prioriteren en structureren van je ideeën, inhoud en kernboodschap.
MoSCoW

Bij het overbrengen van je visual story, gaat het vaak niet alleen over het overbrengen van een kernboodschap, maar er kan ook veel andere inhoud zijn die je wilt delen.

De MoSCoW methode kun je toepassen bij het prioriteren en structureren van je ideeën, inhoud en kernboodschap. Je prioriteert op belangrijkheid:

M: Must draw. Belangrijke inhoud die zeker niet mag ontbreken in je verhaal. Als je deze inhoud weg zou laten, zou je je visual story niet kunnen gebruiken. 

S: Should draw. Deze inhoud is zeer gewenst, maar zonder is je visual story wel bruikbaar;

C: Could draw. Inhoud die ‘nice-to-haves’ genoemd worden. Het zou mooi zijn als je deze inhoud mee kan nemen in je visual story, maar als er extra moeite voor moet worden gedaan, hoeft het niet.

W: Won’t draw. Inhoud die je in de toekomst wel zou kunnen visualiseren, maar die nu nog niet van toegevoegde waarde zijn voor je visual story.

Oorspronkelijk komt de MoSCoW-methode uit de sofware engineering. De letters staan voor MUST have, SHOULD have, COULD have en WOULD have. Het woord ‘have’ hebben we hier vervangen voor het woord ‘draw’ (tekenen).

Het doel van de methode is om taken te prioriteren in volgorde van urgent naar minder urgent. Niet alleen creëer je zo meer rust voor jezelf, maar werk je ook nog eens een stuk efficiënter. Je boekt succes als je alle must-haves realiseert.


Leestip: Sketchnote Handbook Illustrated Guide

Het Sketchnote-handboek legt aan de hand van illustraties praktische sketchnote-technieken uit voor het maken van visuele aantekeningen. Auteur Mike Rohde pakt tekenangst aan door stap voor stap te laten zien hoe je snel mensen, gezichten, letters en eenvoudige objecten kunt tekenen voor effectieve en snelle schetsnotities. Uiteraard kun je ook een cursus Zakelijk Tekenen boeken voor jou en je collega’s.


Contactformulier

Wil je meer uit jezelf halen?

Wil je meer uit jezelf halen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!

Share This