Uitstelgedrag aanpakken door uit te stellen. Raar? Nee, het werkt écht!

Bereik meer met minder moeite

To-do lijst!? doe maar een uitstellijst

Wat nou als je heel veel belangrijke taken hebt!? Dan moet je prioriteiten gaan stellen. Je kunt dan denken aan de Eisenhowermatrix. Toch zijn er altijd situaties waarbij het moeilijk blijft om prioriteiten te stellen. Vaak omdat er heel veel gedaan moet worden. De remedie: slim uitstellen!

Uitstelgedrag aanpakken door uit te stellen…

Je kunt ook – om maar even een populaire term te gebruiken – gaan omdenken. Ga uitstelgedrag aanpakken door uit te stellen. Ja je leest het goed: door op de juiste manier uit te stellen kun je uitstelgedrag aanpakken op een heel effectieve manier. Wel eens gehoord van de ABCDE methode?

 

1. De eerste stap: noteer al je taken!

Gebruik het template dat je via deze link DOWNLOAD FORMULIER en noteer alle taken die je moet uitvoeren. Zowel zakelijk als privé. Het is aangetoond dat mensen die met takenlijsten werken 25% meer voor elkaar krijgen dan mensen die dat niet doen. Wat meespeelt is dat je jouw brein vrij houdt voor het echte werk in plaats van denken aan taken die je niet mag vergeten. Dit is dus alvast een heel goede start!

 

Uitstelgedrag aanpakken formulier

 

2. Hou je takenlijst altijd in de buurt

Als je een taak te binnen schiet leg je het vast. Zorg ervoor dat je met een systeem werkt! Bijvoorbeeld dit template. Bij iedere ingeving meteen opschrijven.

 

3. Bepaal de prioriteiten

Achter iedere regel (taak) vink je aan of het een A, B, C, D of E taak is. Een A is een taak die een heel hoge prioriteit heeft. Een E staat voor de laagste prioriteit. Het is verstandig om dit samen met leidinggevenden, collega’s – of wanneer het een privétaak is – met familieleden te doen. Overleg dus! In een cursus timemanagement voor IBM Notes, MS Outlook of G Suite / Google Apps attenderen wij deelnemers op de mogelijkheid om in de takenlijst met categorieën te werken; Je kunt dus ook de categorieën A. B, C, D en E in de takenlijst maken als je dat prettig vindt werken.

 

4. Pas de 20/80 regel toe

Als je alle taken hebt voorzien van een classificatie (A, B, C, D of E) ga je bij de A taken bepalen welke 20% (2 van de 10) taken de grootste impact maken. Dat zijn de taken die het meeste effect sorteren. In feite pas je dus het Pareto-principe toe op je takenlijst.

 

uitstelgedrag aanpakken

 

5. En nu het leuke werk: maak de uitstel-lijst

Als je het lastig vindt om te bepalen wat je snel moet doen ga je bepalen wat je vooral kunt uitstellen. Je zal merken dat het vooral veel D en E taken zijn. Dus door heel goed te bepalen wat op de lange baan (uitstel) of eigenlijk niet gedaan hoeft te worden (afstel) hou je de taken over die er toe doen.

 

6. De kers op de taart: de vakantietest

Stel je eens voor dat je vandaag te horen krijgt dat je morgen drie weken op vakantie kan naar jouw droombestemming. Vraag je dan af wat je vandaag zeker aan taken moet hebben afgerond. Je zal merken dat deze truc werkt om te bepalen wat de hoogste prioriteit heeft.

Doe er je voordeel mee!

Meld je aan en blijf op de hoogte

DOWNLOAD ONZE OPLEIDINGSGIDS

Start hier met jouw opleidingsplan. Bereik meer met minder moeite. 

LAAT JE GEGEVENS ACHTER

Contact

Vijverlaan 115

6822 HD Arnhem

(085) 002 02 02

Trainingslocatie BCN

Catharijnesingel 48

3511 GC Utrecht

(030) 234 83 00

Heb je een vraag, wil je een offerte?

Vul het formulier in of bel (085) 002 02 02