7 work-life balance tips

Work-life balance: Het evenwicht tussen werk en privéleven

work life balance tips

Voorkom een burn out

work life balance en burn out

Zorg voor evenwicht tussen werk en privé!


In het kort is een goede work life balance het optimale evenwicht tussen werken en je privéleven. Dat drukt zich uit in de tijd en energie die je over beide verdeelt.

Tijdelijk een hoge belasting of te druk zijn is voor de meeste mensen geen probleem als er zicht op verbetering is. Maar als er continu druk wordt ervaren kan dit leiden tot een burn out. Zeker als perspectief op verbetering ontbraakt.

Veel mensen ervaren werkstress en hoge werkdruk en hebben het gevoel dat het werk nooit af is. De work life balance is verstoord. Herkenbaar? Lees onze tips:

1. Work life balance en je tempo

work life balace tips en tempo

Bij een work-life balance hoort flow


Als je je tempo lekker hoog kunt houden krijg je meer gedaan. Niet alleen omdat je tempo hoger ligt. Een goed tempo bevordert ook je concentratievermogen. Bepaal een tempo voor jezelf dat lekker werkt.

Ik merk als ik loop, ik flink de pas erin moet zetten, als ik te langzaam loop of slenter word ik moe. Die flinke pas is mijn tempo. Zo is het ook met werken. Dat juiste tempo noemt men in de psychologie ‘flow’. Een tempo waarbij je het productiefst bent.

2. Zeg op tijd ‘nee’

work life balace tips en nee zeggen

Bij een work-life balance hoort flow


Stel jezelf altijd de vragen: “Ben ik bezig met dingen die voor mij belangrijk zijn?”, “Werk ik aan mijn doelen?”. Als het antwoord niet “Ja” is: skippen, niet doen! Dus, als iemand je een verzoek doet moet je jezelf afvragen of het tot jouw prioriteitenbehoort. Indien niet, “Nee” zeggen. Twee dingen moet je leren:

Dat kan diplomatiek met een fluwelen strik eromheen. Je moet dus zelf de grenzen van jouw work life balance bewaken! 

3. Zorg voor je lichaam en geest

work life balace tips en zorgen voor lichaam en geest

Doorbreek de vicieuze cirkel


In een gezonde work life balance past een gezond dieet, beweging, ontspanning, matig alcoholgebruik en een opgeruimde omgeving. Het gevaar is echter dat wanneer we te druk zijn we slecht gaan eten, niet bewegen en sommigen onder ons mogelijk ontspanning zoeken in alcoholgebruik.

Als je minder fit bent gaat dat ten koste van je productiviteit. Daardoor moet je meer tijd in je werk steken dat je weer compenseert met ongezond gedrag.

4. Persoonlijke APK, je nul-meting

work life balace tips en medische check up

Vooral als je een zittend beroep hebt


In Amerika is men gek op health checks voordat je in de lach schiet: eigenlijk is het niet eens zo’n gek idee om te weten hoe gezond je bent. Als je weet hoe je ervoor staat met je gezondheid weet je ook wat je moet doen om deze goed te houden (of weer te herstellen).

Als je een zittend beroep hebt is het niet verkeerd om je een keer door te laten lichten. Het is vaak een motivatie om je work life balance op orde te houden.

5. ‘Men’ vindt je een workaholic

work life balace tips en workaholic zijn

Als je veel werkt doe je iets verkeerd


Als je omgeving je een workaholic noemt dan moet je het serieus nemen. Dan is jouw work life balance verstoord. Onnodig veel werken kan ook een gewoonte worden. Als je 80 uur per week werkt ben je écht niet 2 keer zo productief dan wanneer je 40 uur werkt. Lukt dat niet? Volg dan een training time management.

Ter overpeinzing: bij The Boston Consulting Group is gebleken dat wanneer mensen op tijd naar huis gaan – en dus niet overwerken – betere output leveren.

6. Het leven eenvoudiger maken

work life balace tips en zorgen voor eenvoud

Ons brein houdt van simpel


Er zijn verschillende manieren om te versimpelen. Denk aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van vaste gewoontes en routines. Wanneer veel op de automatische piloot gaat belast je jouw brein minder. Daaroor kun je jouw brein nog beter gebruiken voor complex werk.

Ga ook zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. Denk aan bijvoorbeeld het toestemming geven voor automatische incasso’s door leveranciers.

Op persoonlijk vlak zou je er ook voor kunnen kiezen om complexe vriendschappen en relaties uit de weg te gaan. Voorkom dat je privé onnodig wordt belast. Wanneer mensen stelselmatig veel energie van je vragen kun je jezelf afvragen of het verstandig is om met hen om te blijven gaan.

7. Vind de juiste werkgever

work life balace tips en de juiste werkgever

Je bent meer dan ‘warm vlees’


Werk alleen maar voor werkgevers die respect hebben voor hun werknemers. Dat neemt niet weg dat er van jou verwacht mag worden dat je stevig doorwerkt. Vind een werkgever die bij jou past, waar je een goed gevoel bij hebt en die het mogelijk maakt om er een goede work life balance op na te houden.

Of ga voor jezelf werken. Maar let op: voor freelancers zijn het geregeld moeilijke tijden! Wees dus ook realistisch. Ik kom geregeld werkgevers tegen die een gezonde work life balance heel belangrijk vinden. Ze bestaan echt en het zijn geen uitzonderingen.

Wat is de beste work life balance tip?

work life balance tips

Die waar je veel invloed op hebt


Persoonlijk heeft tip 6 mij het meeste opgeleverd. Versimpeling zorgt er echt voor dat ik me kan focussen op belangrijke dingen in mijn werk en privéleven.

De crux is dat je een of meer van deze tips naar je eigen hand zet. Richt je alleen op de tips waarvan je weet dat je er veel invloed op uit kunt oefenen.

Zorg er ook voor dat als je begint met een van deze tips, dat je deze makkelijk kan volhouden. Bijvoorbeeld zorgen voor lichaam en geest kun je klein mee beginnen.

Denk aan je dieet iets veranderen, elke dag een kwartiertje naar de bakker lopen of dagelijks 15 minuten eerder naar bed gaan en slapen.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?

Klassikale training
Verantwoord klassikaal leren

De klassikale bijeenkomsten kenmerken zich door een actieve en energieke didactiek. Door afwisseling in het programma vliegt de training voorbij en is het leerrendement onverminderd hoog.

Tussen en na de trainingsbijeenkomsten kun je gebruik maken van de online community. Hier kun je ervaringen met medecursisten en je trainers uitwisselen.

Trainingen en cursussen worden in lijn met richtlijnen van het RIVM en de veiligheidsregio verzorgd. Als een klassikale training vanwege het coronavirus niet kan worden voortgezet wordt naadloos overgegaan naar live online trainen. Onbenutte uitgaven voor het arrangement crediteren we.

Twee tot vier weken na de laatste online bijeenkomst volgt een één op één sessie van een uur met je trainer. Je kunt dit uur naar eigen inzicht indelen. Denk hierbij aan praktische tips maar ook aan herhaling van lesstof als je daar behoefte aan hebt.

Online classrooms
Live online bijeenkomsten

Alle incompany- en open trainingen worden ook als live online bijeenkomsten aangeboden. De dynamiek van een live online bijeenkomst is anders is dan die van een klassikale training. De planning en didactiek worden daarop aangepast.

Een dag klassikale training is gelijk aan 2 dagdelen live online training met een tussenpoos van een week. Tijdens een live online bijeenkomst wordt uitleg afgewisseld met oefeningen en breakout sessies.

Tussen de online bijeenkomsten pas je het geleerde toe in de praktijk. Je wordt via de online community gecoacht door je trainer. Ook kun je ervaringen uitwisselen met je medecursisten en leren van hun ervaringen.

Twee tot vier weken na de laatste online bijeenkomst volgt een één op één sessie van een uur met je trainer. Je kunt dit uur naar eigen inzicht indelen. Denk hierbij aan praktische tips maar ook aan herhaling van lesstof als je daar behoefte aan hebt.