Acties en actiepunten

Acties of actiepunten zijn dingen die we moeten doen om doelen te bereiken. Succes is een optelsom van de juiste voltooide acties.
acties en actiepunten

Acties en actiepunten

Een bouwsteen van een taak

In een cursus timemanagement gaan we eigenlijk uit van een simpel principe: richt je alleen op acties die bijdragen aan je doelen. Dat houdt automatisch in dat succes de optelsom is van de juiste acties. Maar wat is een actie precies en hoe verhouden acties zich tot het bereiken van doelen?

Een actie of actiepunt is een onderdeel van een taak. Onder acties verstaan we dingen die mensen moeten doen in de breedste zin van het woord. Denk aan ‘doe-dingen’ zoals: Een tekst schrijven, een boodschap doen, een planning maken, studeren, iets uitzoeken, vergaderen, et cetera. Een actie kan op zichzelf staan of is onderdeel van een meerdere samenhangende acties. Die samenhang noemen we een taak. De som van je acties leidt tot succes!

AIM methode management model: acties

AIM methode® | De AIM methode® en de afbeelding zijn auteursrechtelijk eigendom van Timension.

Doelen bereiken

Acties, informatie en mensen

Om jouw doelen te kunnen bereiken moet je bepaalde taken voltooien. Een taak bestaat uit drie soorten elementen: 1). acties, 2). informatie en 3). mensen. Om jouw taken te kunnen uitvoeren, moet je bepalen wat je precies moet doen. Ook bepaal je van iedere actie wie het moet doen en welke informatie of faciliteiten er nodig zijn.
Je werkt met, voor en samen met mensen. Denk aan leidinggevenden, collega’s, leveranciers en klanten. Mensen vormen daarom ook een bouwsteen van een taak. Veel van onze acties zijn gericht op het verwerken of genereren van kennis en informatie. Informatie is dus ook een van de bouwstenen van een taak.

Succes vraagt om actie

Acties of actiepunten zijn dingen die we moeten doen om doelen te bereiken. Succes is een optelsom van de juiste voltooide acties.

Succes is een optelsom van de juiste acties

Om te bepalen wat je moet doen stel je prioriteiten. Daarvoor kun je de prioriteitenmatrix gebruiken. Wanneer je actie na actie voltooit, bereik je uiteindelijk je doel. Gebruik een takenlijst of actiepuntenlijst. Je hoeft dan minder te onthouden en je kunt complexere taken makkelijker aan. Als je met takenlijsten werkt is het advies om één systeem aan te houden. Denk aan de Kanban methode of maak taken in MS Outlook