De termen ‘visie’ en ‘missie‘ worden vaak met elkaar verward. Dat is begrijpelijk omdat ze met elkaar samenhangen. Er is echter verschil. In het (heel) kort komt de visie neer op wat we in de toekomst willen bereiken. Dit mag best idealistisch en utopisch worden geformuleerd. De missie beschrijft wat we in het heden moeten doen om te bewegen richting de visie en is realistisch en concreet geformuleerd.
Het begint met de stip op de horizon
Visie, missie en strategie worden vaak met elkaar verward. De visie geeft de situatie weer waarin jij en/of jouw organisatie zich in de toekomst wil bevinden. Vaak wordt het uitgedrukt in fundamentele doelen voor de toekomst. Met doelen kun je namelijk strategisch richting geven aan je organisatie en jezelf. Het kunnen ontwikkelen van een visie is daarom een van de belangrijke onderwerpen als je effectief en efficiënt wil leren werken en in leiderschapstrajecten of management development programma’s.
De toekomstdroom die je wil bereiken
Een visie heeft betrekking op de lange termijn, je zou het de toekomstdroom van de organisatie of het individu kunnen noemen. Het beschrijft soms zelfs hoe organisaties de wereld graag zouden willen zien. Denk aan de uitdrukking: “een wereld zonder armoede”. Het streven is naar buiten gericht. De visie drukt uit wat we voor de wereld om ons heen, klanten en/of mensen om wie we geven willen betekenen. De vraag die dus centraal staat is: “Wat willen we bereiken voor anderen?”. Samen met de missie helpt een visie je bij het maken van een ambitieuze planning die je zelfs helpt om op week- en dagbasis de juiste prioriteiten te stellen.
Tip1: Denk na over jouw persoonlijke visie
Je kunt dat op allerlei aspecten van het leven toepassen. Je zal merken dat het daarna een stuk makkelijker wordt om te bepalen waar je jezelf wel en niet betrokken bij voelt en waar je invloed op uit wilt gaan oefenen. Formuleer kort en bondig. Denk aan bijvoorbeeld:
– Een rechtvaardige samenleving voor mensen en dieren
– Ik geloof er in dat ik op de wereld ben om bij te dragen aan wereldvrede
– Iedereen slaapt warm onder een dak
Tip 2: Laat je inspireren door Simon Sinek
Als je het moeilijk vind om een visie te ontwikkelen zou kun je het boek Begin met het waarom van Simon Sinek lezen.
Drie voorbeelden van een visie
Een voorbeeld van een bedrijf met een duidelijke toekomstvisie is Microsoft: op elk bureau hoort een computer te staan met Microsoft software. Een ander voorbeeld is van War Child: een toekomst in vrede voor kinderen in oorlogsgebieden. Ze willen – op psychosociaal vlak – de oorlog uit kinderen halen. Het vision statement van Apple is letterlijk:“We believe that we are on the face of the earth to make great products and that’s not changing. “
De missie komt voort uit de visie
Een belangrijk verschil is dat de missie gericht is op waar de organisatie in het heden voor staat; de identiteit en waarden. Het is als het ware de tastbare vertaling. Een missie drukt fundamentele doelstellingen en huidige verantwoordelijkheden uit die nodig zijn om de de “toekomstdroom” te kunnen bereiken. Dit is in tegenstelling tot de visie die de toekomst van de organisatie, waar de organisatie voor gaat uitdrukt. Je mag het gerust een toekomstdroom of diepe wens noemen.
Gebruik geen jargon

Probeer de termen missie en visie niet te bombastisch of ingewikkeld te benaderen. Vermijd bij het formuleren van een visie jargon en ingewikkelde formuleringen. Wees concreet en hou het zo simpel mogelijk. Wat simpel is begrijp je en onthoud je makkelijker waardoor de kans dat je ernaar handelt ook groter wordt.
Voor je dagelijkse productiviteit mag je de visie de stip op de horizon noemen waar je naartoe werkt en die je helpt om een missie te formuleren zodat je de juiste prioriteiten te kunt stellen. Die stip is dan in feite het ijkpunt om te bepalen of je wel effectief werkt. Als je die stip helder voor ogen hebt is het makkelijker om op koers te blijven.
Blijf bij je identiteit

Het is belangrijk dat een visie bij je past. Vaak is dat een kwestie van aanvoelen. Als je er zelf een formuleert helpt het om vanuit je “onderbuikgevoel” te starten. Innerlijke motivatie zorgt ervoor dat je prettiger werkt. Je werkt niet alleen voor een goed salaris. Als je werkt aan wat je belangrijk vindt ervaar je meer werkplezier. Andere voordelen zijn dat je uitstelgedrag reduceert en dat minder werkdruk ervaart. Op termijn verklein je daarmee ook de kans op een burn out.
Liever een training volgen?
Wil je leren hoe je effectief en efficiënt werkt. De cursus Timemanagement kun je voor jezelf volgen maar kan ook voor jouw organisatie, incompany en op maat worden aangeboden.