3 dingen die je moet weten over verbeeldingskracht

Lees hoe je door verbeeldingskracht nieuwe ideeën en oplossingen bedenkt, die leiden tot innovatie en groei. Deze creativiteit zorgt ervoor dat jij jezelf onderscheidt en de concurrentie voor blijft in een steeds veranderende markt.
verbeeldingskracht

Verbeeldingskracht is de nummer 1 vaardigheid bij creatief denken en innovatie. Bedrijven zijn druk met innovatie. Heel goed. De slagingskansen van innovatie zoals nieuwe producten en diensten zijn echter laag. Daar is veel onderzoeken naar gedaan, slagingspercentages variëren van 8 tot 20%! Dus van de 100 ideeën zijn er tussen de 8 en 20 succesvol in de markt gezet. Dat kan beter door verbeeldingskracht effectief in te zetten.

Wat is verbeeldingskracht?

Verbeeldingskracht is ons vermogen om beelden, ideeën en of gevoel op te roepen die er op dat moment nog niet daadwerkelijk zijn. Dit mogen gerust heel gekke ideeën zijn! Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat het je richting geeft, motiveert en doelen bereikbaar maakt. Verbeeldingskracht is een vaardigheid die zakelijk veel op kan leveren. Je kunt verbeeldingskracht inzetten om je in te leven in klanten. Je kunt verbeeldingskracht ook inzetten om andere manieren te kijken naar een probleem. En je kunt het inzetten om slimme oplossingen te bedenken.

Verbeeldingskracht om werknemers te werven

Een tijdje geleden begeleidde ik een organisatie die met de uitdaging zat om jongeren aan te trekken om te werken voor hun bedrijf met technische producten en projecten. De concrete vraag was: “hoe kunnen wij jongeren interesseren voor onze technische producten”?

Tijdens de creatieve denksessie gingen de organisatie aan de gang met het gegeven ‘circus’. Het doel was dit woord te verbinden aan hun probleem en op die manier nieuwe onderscheidende oplossingen bedenken.

Het koppelen van een woord dat schijnbaar niks te maken heeft met het probleem vereist verbeeldingskracht. Je moet voorwaarts gaan denken, zonder drempels, dromend en aannemend dat een circus en wat je daar zelf bij bedenkt kan helpen bij een oplossing.

De oplossing waar ze dankzij verbeeldingskracht mee aan de slag zijn gegaan was een rondreizend ‘techfestival’ waarbij ze op strategische plekken in het land jongeren opzochten en uitnodigden om deel te nemen aan dit ‘techfestival’.

Zonder verbeeldingskracht waren ze niet op dit concept gekomen. 

3 dingen die je moet weten over verbeeldingskracht

verbeeldingskracht en resultaat

Dromen is leuk; resultaat is beter

Bij zakelijke creativiteit gaat het er natuurlijk ook over dat de verbeeldingskracht tot een resultaat leidt. Tot een oplossing op een probleem. Gebruik het dus vooral om te komen tot nieuwe en onderscheidende oplossingsrichtingen en ga daarna aan de gang om het bedachte concreter te maken. Stel een ‘originaliteitsbewaker’ aan bij het concreet maken zodat je niet in de valkuil ‘alles–moet- morgen -kunnen’ trapt.

Verbeeldingskracht is te leren

Als kind deden we niet anders, als volwassen vinden we het moeilijk doordat we met aangeleerde patronen te maken hebben. Een makkelijk en leuke oefening om verbeeldingskracht aan te wakkeren: pak een willekeurig tastbaar zelfstandig naamwoord (bijv. circus) en combineer het met een ander willekeurig woord dat daar (schijnbaar) niks mee te maken heeft (bijv. hydraulische boor) en maak er een kort verhaaltje van. Schrijf of teken dit op 1 A4 of maak er een mindmap van.

Sta afwijken van de norm toe

Laat mensen er rustig op los fantaseren tijdens een brainstormsessie. Deze ‘divergeertijd’ is nodig om te komen tot nieuwe richtingen. Door niet te oordelen geef je de groep veiligheid en vertrouwen. Divergeren betekent dat iets of iemand afwijkt van de norm of verwachting. In het kader van brainstormen betekent het dat men op zoek gaat naar nieuwe en onconventionele oplossingen voor een probleem, in plaats van enkel te focussen op de traditionele aanpak. Het is een manier om ‘out of the box’ te denken en om te zoeken naar innovatieve ideeën.

Over de auteur

Rex Bierlaagh is een resultaatgericht creatief denkexpert. Als trainer, coach, facilitator, bestuurder én meewerkend voorman heeft hij ruime ervaring op het gebied van ‘hands-on’ Innovatie Management, het begeleiden van denksessies, van product en   dienstontwikkelingsprojecten en het opbouwen van ondernemende teams. Hij heeft een passie voor Design Thinking en zakelijk creatief denken. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken.”

Abonneer je op de nieuwsbrief

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

Naam(Vereist)

Contactformulier

Bereik meer met minder moeite

Bereik meer met minder moeite

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!

Share This