Nieuwsgierigheid is een super skill!

Nieuwsgierigheid is een belangrijke eigenschap omdat het leidt tot kennisverwerving, groei en nieuwe perspectieven. Lees hoe je nieuwsgierigheid aanleert.

Hoeveel vragen stel jij op een dag? Als volwassene vinden we nieuwsgierigheid al snel onbeleefd of kinderachtig. Of we denken dat we gezichtsverlies leiden. Kinderen hebben daar geen last van. Ze stellen vragen aan de lopende band om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.

Wat is nieuwsgierigheid?

Nieuwsgierigheid is het verlangen om te leren, te begrijpen en te ontdekken. Het uit zich door vragen te stellen, antwoorden te zoeken en door het onderzoeken van nieuwe ideeën en concepten. Op vele terreinen biedt nieuwsgierigheid voordelen.

Nieuwsgierigheid draagt bij aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Nieuwsgierigheid motiveert om van gebaande paden af te wijken. Dit kun je aanleren. Bijvoorbeeld in een cursus Creatief Denken.

Ook is nieuwsgierigheid een copingmechanisme: door de oorzaak van gebeurtenissen die zorgen voor negatieve emoties beter te begrijpen, kan beter worden omgegaan met de emoties.

Nieuwsgierigheid leidt tot meer winst

Nieuwsgierigheid levert in een zakelijke context veel op.

De beste verkopers zijn nieuwsgierig

Klanten willen niet overtuigd worden. Klanten willen gehoord worden. Dat doe je door goede vragen te stellen en te luisteren. Maar hoeveel verkopers of adviseurs ken je die echt oprecht nieuwsgierig zijn naar wat mensen beweegt?

Innovatie kan niet zonder nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is ook een belangrijke aanjager voor creatief denken. De meeste innovaties starten namelijk met een vraag of vanuit een negatieve emotie zoals frustratie. De vragen die dan worden gesteld zijn vaak: Waarom is dat zo? Hoe kan dat anders? Waarom werkt het niet?

In je dagelijks leven nieuwsgierigheid aanleren

nieuwsgierigheid aanleren

Een simpele oefening om nieuwsgierigheid aan te leren kun je in de auto doen als je luistert naar een willekeurig liedje op de radio. Stel jezelf dan de volgende vragen:

01. Wie zingt het?
02. Wat weet je over die persoon?
03. Waar gaat het lied over?
04. Welke instrumenten hoor je?

In een zakelijke context nieuwsgierigheid aanleren

Nu een simpele oefening binnen een zakelijke context. Uitgangspunt is dat je met een probleem of uitdaging zit. Bijvoorbeeld: “hoe krijg ik betere ideeën uit een gesprek met een klant?”

Stel jezelf of als team de volgende vragen:

01. Wat is het probleem eigenlijk? Ten aanzien van het voorbeeld: wat betekent beter? Meer ideeën of originelere ideeën of meer direct toepasbare ideeën? Vraag door. Op het antwoord van die vraag stel je nogmaals, waarom is dat zo? Op het antwoord daarop nog een keer en dit 5 x. Je graaft zo steeds dieper en ontstijgt antwoorden als: omdat we het altijd zo deden. Of: omdat het teveel kost, teveel tijd inneemt etc.
Je kunt ook vijf keer de “waarom-vraag” stellen. Deze methode is ontwikkelt door Sakichi Toyoda (van Toyota) en is beproefd gebleken omdat het helpt tot de kern van een probleem of vraagstuk te komen.

02. Welke informatie heb ik al over dit probleem? Hoeveel ideeën haal ik nu uit klantgesprekken. Worden ze al toegepast of niet?

03. Welke informatie ontbreekt nog? Hoe origineel zijn de huidige ideeën nu? Wat vond de klant van de ideeën?

04. Hoe kom ik daaraan? Bij collega’s rondvragen of de klant om feedback vragen.

05. Wat houdt ons tegen om het op te lossen? Te weinig tijd voor goede klantgesprekken of te überhaupt te weinig klantgesprekken.

06. Wie heb ik nodig voor de oplossing? Welke afdelingen, welke derde partijen, welke middelen? 

Deze zes vragen zijn een goede manier om een probleem te verkennen, te onderzoeken en er meer over te leren en te lezen. Een cursus snellezen kan je daarbij overigens heel goed van pas komen! Wat je met de antwoorden doet is afhankelijk van je doel. Denk van te voren goed na over: wat wil ik bereiken met mijn nieuwsgierigheid?

Over de auteur

Rex Bierlaagh is een resultaatgericht creatief denkexpert. Als trainer, coach, facilitator, bestuurder én meewerkend voorman heeft hij ruime ervaring op het gebied van ‘hands-on’ Innovatie Management, het begeleiden van denksessies, van product en   dienstontwikkelingsprojecten en het opbouwen van ondernemende teams. Hij heeft een passie voor Design Thinking en zakelijk creatief denken. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken.”

Abonneer je op onze kennisbank

Naam(Vereist)

Cursus Time Management
Cursus Time Management
Cursus Time Management
Bereik meer met minder moeite.
Bereik meer met minder moeite.
Ook incompany en maatwerk.
Ook incompany en maatwerk.