Home | Future Work Skills | Cursus persoonlijk kennismanagement | Probleemoplossend vermogen verbeteren
Home | Future Work Skills | Cursus persoonlijk kennismanagement | Probleemoplossend vermogen verbeteren

Probleemoplossen vermogen verbeteren met social media en social intranet

Probleemoplossend vermogen is een van de future work skills. Je kunt social media gebruiken om je probleemoplossend vermogen te verbeteren. Om je probleemoplossend vermogen te verbeteren is het eerst nodig dat je een probleem kunt identificeren, vervolgens weet welke acties nodig zijn en uiteindelijk de oplossing deelt met anderen. Wanneer je dit binnen een organisatie of community toepast hebben anderen daar baat bij en neemt productiviteit toe.

Herbruikbaarheid van informatie

Door informatie opnieuw (in aangepaste) vorm te gebruiken worden mensen productiever. Ze ontwikkelen meer en sneller ideeën en komen sneller tot innovaties. Hun probleemoplossend vermogen wordt daardoor verbeterd. Hoe? Door kennis van anderen in aangepaste vorm opnieuw te gebruiken en uiteraard mogen anderen hun kennis ook opnieuw gebruiken. Om aan de grondstof te komen gebruiken ze het social web en social intranet.

 

Waarom social media of een social intranet?

 

probleemoplossend vermogen verbeteren

Het social web en een social intranet is een verzameling van kennis en mensen. Door dit aan elkaar te verbinden ontstaat een collectief brein met de eigenschappen van een brein. Er is expertise, een geheugen en er is denkcapaciteit. Door dit met elkaar te verbinden is de kans groter dat er sneller een betere oplossing wordt bedacht voor een complex vraagstuk.

 

Wat verstaan we onder informatie?

 

Onder informatie versta ik informatie in de meest brede zin van het woord. Denk aan url’s, Word documenten, Powerpoint presentaties, handige Excel files, programmeercode, freeware, foto’s, bookmarks, notulen, plannen van aanpak, et cetera. Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken. Alles wat dus gedeeld kan worden én wat jou of anderen kan helpen bij het makkelijker en sneller voltooien van taken. Beperk je dus niet alleen tot blogs. Ga ervan uit dat je informatie in de meest brede zin kunt (her)gebruiken.

 

Persoonlijk kennismanagement

 

Het proces van informatie verzamelen, herkennen van vraagstukken, het bedenken van een oplossing en dit weer delen met de rest van de wereld noemen we persoonlijk kennismanagement. Ook persoonlijk kennismanagement is wat ons betreft een van de belangrijkste future work skills. En wel om de de volgende redenen:

90% van wat mensen leren, leren ze informeel en onbewust. Vaak via ‘toevallig’ informatie-aanbod. Persoonlijk kennismanagement bevordert dit!

36% van de werktijd besteedt een kenniswerker aan zoeken, netwerken en vergaderen om aan juiste informatie te komen. DoorPersoonlijk kennismanagement in te zetten hou je meer tijd over voor het echte werk.

14% van de werktijd gaat verloren aan het in goede banen leiden van ongewenste informatie. DoorPersoonlijk kennismanagement in te zetten bepaal je zelf welke informatie bij jou binnen komt.

Door gevoed te worden met informatie van anderen vergroot je de kans op goede ingevingen en dus innovatie en verbetering van het probleemoplossend vermogen.

 

Probleemoplossend vermogen verbeteren in drie stappen

 

1. Seek

Zorg ervoor dat je aan het begin van het proces gebruik maakt van de juiste bronnen en media om informatie die toegespitst is op jouw verantwoordelijkheden te ontvangen en op te halen. Veel tools die je kunt inzetten helpen je bij het automatiseren van het vinden en filteren en zijn bovendien kosteloos (zie White Paper).

Daarnaast is het netwerken in social networks belangrijk: er is altijd een categorie mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt. Maak daar gebruik van.

 

2. Sense

Zorg ervoor dat de informatie die je binnenhaalt (en eventueel bewerkt, combineert of verrijkt) ook door anderen (denk aan experts binnen jouw organisatie)  wordt gezien, gevalideerd, verbeterd of als het nodig is wordt afgekeurd. Veel organisaties beschikken via hun intranet over tooling waarmee dat makkelijk en snel kan (zie White Paper).

Een manier om sensing toe te passen is het aangaan van de discussie met anderen. Jij wordt daar slimmer van maar ook de omgeving die het aanschouwt leert daarvan. Verder kun je denken aan functionaliteit als Wiki’s: daarbij wordt middels samenwerking informatie on the fly verbeterd.

3. Share

Deel de informatie met de rest van je organisatie (of de community) zodat andere mensen er ook mee kunnen werken en tijd ermee kunnen besparen. Zoals je vast wel begrijpt draagt dit bij aan de business value van organisaties. Wat daarbij komt is dat wanneer je meer waardevolle informatie deelt je zogenaamd thought leadership ontwikkelt.

Wanneer dit wordt herkend vergroot je de kans dat je meer vanuit je talent en interesses zal gaan werken. Daarbij maakt het niet uit of je in loondienst werkt of dat je als ZZP’er probeert een naam op te bouwen. Delen kun je op allerlei manieren en platforms doen. Denk aan je eigen social intranet, LinkedIn, Twitter, Diigo (social bookmarking), et cetera. In feite is sharing het begin voor anderen die zich met seeking bezig houden. Sharing is dus zeer zeker caring!

 

Download whitepaper over Persoonlijk Kennismanagement

 

 Meer relevante artikelen en begrippen

Gerelateerd

Word innovatiever met persoonlijk kennismanagement

Meer informatie

Leer hoe Het Nieuwe Werken voor jou werkt!

Meer informatie

Word samen productiever door social collaboration

Meer informatie

Geef jezelf leiding met de personal Kanban methode

Meer informatie

Training samenwerken met Kanban en Trello

Meer informatie

Relevante artikelen over innovatief werken

Meer informatie

Relevante links en bronnen

Share This