Prioriteitenlijst: uitleg

Hoe kun je prioriteiten stellen met een prioriteitenlijst?

Meer artikelen, tips en how to's ➔
Meer artikelen, tips en how to's ➔
reactief gedrag reactieve houding
 


Overzicht met een prioriteitenlijst

Noteer alle acties en stel prioriteiten

Een prioriteitenlijst maken kan je helpen bij het creëren van overzicht. Je herkent de voor jou belangrijkste taken en de volgorde waarin je ze moet uitvoeren.

 


Prioriteiten stellen hoort erbij!

Focus op taken die impact maken

In je werk hoor je prioriteiten te stellen. Het wel of niet stellen van prioriteten maakt het verschil tussen succes en mislukking.

Maak werken met een prioriteitenlijst gewoon part of the business. Prioriteiten stellen hoort bij een proactieve houding en draagt bij aan het bereiken van je doelen.

 


Prioriteitenlijst maken

Het snelst is de prioriteitenmatrix

Voor het maken van een prioriteitenlijst inventariseer je alle taken die nodig zijn voor het bereiken van een bepaald doel.

Vervolgens zet je deze op volgorde van belang. Daarna bepaal je wat eerst moet en wat je kunt plannen. Wat belangrijk en urgent is, voer je het eerste uit.

Prioriteitenmatrix prioriteiten matrix eisenhowermatrix eisenhower matrix

Download de prioriteitenlijst (pdf)


Een hulpmiddel voor het maken van zo’n lijst is een prioriteitenmatrix. Deze matrix helpt je bij het maken van keuzes.

Bij het maken van een lijst geldt altijd als gouden regel dat de vraag of iets belangrijk is altijd voorrang heeft op de vraag of iets urgent is.

Als je weet wat in het eerste en tweede kwadrant thuishoort, weet je meteen wat jij moet doen. Zorg er meteen voor dat je geen last hebt van kwadrant 3.

 


Kwadrant 3 van je prioriteitenlijst

Zeg ‘nee’, delegeer of geef terug

Je voert de taken en acties niet zelf uit. Je zal ‘nee’ moeten gaan zeggen; delegeren of de taak doorgeven aan een ander.

 


Kwadrant 1 van je prioriteitenlijst

Hoogste prioriteit: meteen doen!

Aan de taken en acties die tot dit kwadrant behoren begin je meteen. Daar is uitstel niet meer mogelijk. Veel taken in dit kwadrant komen ad hoc op je pad.

Wat tot het eerste kwadrant behoort staat in principe bovenaan in jouw prioriteitenlijst. Een deel van de taken komen in dit kwadrant als gevolg van uitstel.

Voorkom uitstel! De kans op fouten in kwadrant 1 is namelijk groter dan in kwadrant 2. Ga dus zorgvuldig om met taken in kwadrant 2.

 


Kwadrant 2 van je prioriteitenlijst

Doen op een gepland moment

In principe moet alles wat tot dit kwadrant behoort worden uitgevoerd. Voorkom uitstelgedrag want dan komt het in kwadrant 1 terecht. Wat is de handig?

Je kunt het beste werken volgens het principe dat omvangrijke en complexe taken en acties aan het begin van de week worden uitgevoerd.

Je werkt in principe van groot naar klein. Als ad hoc werk tussendoor komt heb je nog ruimte over in de rest van je week. Pas je jouw prioriteitenlijst daarop aan.

Zorg er altijd voor dat je niet in de verleiding komt of onder druk wordt gezet om toch taken die in kwadrant 3 thuis horen uit te voeren.

Gerelateerde trainingen

 

Timemanagement en werkdruk reduceren

Bereik meer met minder moeite. Leer effectief en efficiënt werken en bespaar tijd.

Timemanagement met Microsoft Outlook

Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Laat Microsoft Outlook vooral voor je werken.

Timemanagement met Google Workplace

Pas slim timemanagement toe. Plan en organiseer je werk met Google Workplace.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?