Prioriteitenlijst: uitleg

Hoe kun je prioriteiten stellen met een prioriteitenlijst?

reactief gedrag reactieve houding

Overzicht met een prioriteitenlijst

Noteer alle acties en stel prioriteiten


Een prioriteitenlijst maken kan je helpen bij het creëren van overzicht. Je herkent de voor jou belangrijkste taken en de volgorde waarin je ze moet uitvoeren.

Prioriteiten stellen hoort erbij!

Focus op taken die impact maken


In je werk hoor je prioriteiten te stellen. Het wel of niet stellen van prioriteten maakt het verschil tussen succes en mislukking.

Maak werken met een prioriteitenlijst gewoon part of the business. Prioriteiten stellen hoort bij een proactieve houding en draagt bij aan het bereiken van je doelen.

Prioriteitenlijst maken

Het snelst is de prioriteitenmatrix


Voor het maken van een prioriteitenlijst inventariseer je alle taken die nodig zijn voor het bereiken van een bepaald doel.

Vervolgens zet je deze op volgorde van belang. Daarna bepaal je wat eerst moet en wat je kunt plannen. Wat belangrijk en urgent is, voer je het eerste uit.

Prioriteitenmatrix prioriteiten matrix eisenhowermatrix eisenhower matrix

Download de prioriteitenlijst (pdf)


Een hulpmiddel voor het maken van zo’n lijst is een prioriteitenmatrix. Deze matrix helpt je bij het maken van keuzes.

Bij het maken van een lijst geldt altijd als gouden regel dat de vraag of iets belangrijk is altijd voorrang heeft op de vraag of iets urgent is.

Als je weet wat in het eerste en tweede kwadrant thuishoort, weet je meteen wat jij moet doen. Zorg er meteen voor dat je geen last hebt van kwadrant 3.

Kwadrant 3 van je prioriteitenlijst

Zeg ‘nee’, delegeer of geef terug


Je voert de taken en acties niet zelf uit. Je zal ‘nee’ moeten gaan zeggen; delegeren of de taak doorgeven aan een ander.

Kwadrant 1 van je prioriteitenlijst

Hoogste prioriteit: meteen doen!


Aan de taken en acties die tot dit kwadrant behoren begin je meteen. Daar is uitstel niet meer mogelijk. Veel taken in dit kwadrant komen ad hoc op je pad.

Wat tot het eerste kwadrant behoort staat in principe bovenaan in jouw prioriteitenlijst. Een deel van de taken komen in dit kwadrant als gevolg van uitstel.

Voorkom uitstel! De kans op fouten in kwadrant 1 is namelijk groter dan in kwadrant 2. Ga dus zorgvuldig om met taken in kwadrant 2.

Kwadrant 2 van je prioriteitenlijst

Doen op een gepland moment


In principe moet alles wat tot dit kwadrant behoort worden uitgevoerd. Voorkom uitstelgedrag want dan komt het in kwadrant 1 terecht. Wat is de handig?

Je kunt het beste werken volgens het principe dat omvangrijke en complexe taken en acties aan het begin van de week worden uitgevoerd.

Je werkt in principe van groot naar klein. Als ad hoc werk tussendoor komt heb je nog ruimte over in de rest van je week. Pas je jouw prioriteitenlijst daarop aan.

Zorg er altijd voor dat je niet in de verleiding komt of onder druk wordt gezet om toch taken die in kwadrant 3 thuis horen uit te voeren.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?

Klassikale training
Verantwoord klassikaal leren

De klassikale bijeenkomsten kenmerken zich door een actieve en energieke didactiek. Door afwisseling in het programma vliegt de training voorbij en is het leerrendement onverminderd hoog.

Tussen en na de trainingsbijeenkomsten kun je gebruik maken van de online community. Hier kun je ervaringen met medecursisten en je trainers uitwisselen.

Trainingen en cursussen worden in lijn met richtlijnen van het RIVM en de veiligheidsregio verzorgd. Als een klassikale training vanwege het coronavirus niet kan worden voortgezet wordt naadloos overgegaan naar live online trainen. Onbenutte uitgaven voor het arrangement crediteren we.

Twee tot vier weken na de laatste online bijeenkomst volgt een één op één sessie van een uur met je trainer. Je kunt dit uur naar eigen inzicht indelen. Denk hierbij aan praktische tips maar ook aan herhaling van lesstof als je daar behoefte aan hebt.

Online classrooms
Live online bijeenkomsten

Alle incompany- en open trainingen worden ook als live online bijeenkomsten aangeboden. De dynamiek van een live online bijeenkomst is anders is dan die van een klassikale training. De planning en didactiek worden daarop aangepast.

Een dag klassikale training is gelijk aan 2 dagdelen live online training met een tussenpoos van een week. Tijdens een live online bijeenkomst wordt uitleg afgewisseld met oefeningen en breakout sessies.

Tussen de online bijeenkomsten pas je het geleerde toe in de praktijk. Je wordt via de online community gecoacht door je trainer. Ook kun je ervaringen uitwisselen met je medecursisten en leren van hun ervaringen.

Twee tot vier weken na de laatste online bijeenkomst volgt een één op één sessie van een uur met je trainer. Je kunt dit uur naar eigen inzicht indelen. Denk hierbij aan praktische tips maar ook aan herhaling van lesstof als je daar behoefte aan hebt.