Cursus snellezen

Verwacht je een blijvend effect na de cursus snellezen?

cursus snellezen en microtraining
Homepage » Training snellezen en mindmappen » Cursus snellezen

Het effect van de cursus snellezen

Het blijvende resultaat van de snelleescursus + online microlearning na de training:

  • Je leest tot 3 à 4 keer sneller met behoud van of beter begrip
  • Jouw dossierkennis hou je moeiteloos up to date
  • Je bent in staat om goed geïnformeerde beslissingen te nemen
  • Je weet hoe je het beste snel lezen en leren moet combineren
  • Na de snelleescursus heb je nooit meer grote stapels leeswerk
  • je houdt na een cursus of workshop snellezen meer tijd over
cursus snellezen philips
cursus snellezen Sint Anthonius Ziekenhuis
cursus snellezen Vestia
cursus snellezen Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
Cursus snellezen voor Cito
Cursus snellezen voor Gemeente Gouda

INCOMPANYTRAINING OP MAAT?

Een doelgroepgerichte training of workshop snellezen. Denk aan:


  • Een cursus snellezen voor juristen gecombineerd met mindmapping.
  • Een cursus snellezen voor raadsleden met actuele dossiers.
  • Een workshop snellezen voor fiscalisten aan de hand van vakinhoudelijke artikelen.
  • Een opleiding snellezen voor medewerkers gecombineerd met kennisoverdracht.
  • Een snellezen training gecombineerd met studiemateriaal.
  • Een snelleescursus voor OR leden of een hele ondernemingsraad.

Wil je ook leren mindmappen?

Een cursus mindmapping en snellezen voor professionals.


  • Leer heel snel lezen (tot 3 à 4 keer sneller) met behoud van begrip.
  • Leer hoe je effectieve samenvattingen maakt door te mindmappen.
  • Word een kei in beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming.
  • Zorg ervoor dat je dossierkennis altijd up to date is en blijft.
  • Leer hoe je snel tot de kern van complexe vraagstukken komt.
  • Voorkom dat je ’s avonds laat nog stukken moet lezen.

VAARDIGHEDEN WORDEN GEBORGD

Mindmappen voor een beter geheugen en creatiever denken.


  • Om te borgen dat je geleerde vaardigheden na de cursus snellezen en mindmapping blijft toepassen combineer je klassikaal leren met microlearning. Dat is een beproefde methode die zorgt voor een hoog leerrendement.
  • Via onze app krijg je tot een maand na de trainingen dagelijks korte oefeningen waarmee je zelfstandig kunt blijven leren.
  • Je zal merken dat mindmapping een gewoonte wordt die jou als professional innovatiever maakt.

495,-


Per deelnemer (open training)

Incl. leermiddelen, microlearning app en arrangement.

Ook incompany


Aansluitend op de business

De training wordt aangepast.

1 dag + online


5 – 12 deelnemers (open training)

1 dag training + 31 dagen online microtraining

Maximale borging


INNOVATIEVE EN EFFECTIEVE DIDACTIEK

Makkelijk leren met hoog leerrendement.

Wat is snellezen?


Snellezen is een optimale samenwerking tussen: oogbeweging, werkgeheugen en het materiaal dat we lezen.

Oogbeweging

Er zijn verschillende soorten bewegingen die we maken met de ogen:

  1. Je kunt een bewegend voorwerp volgen (smooth pursuit)
  2. Je kunt je focussen op een punt midden in je blikveld (vergentie)
  3. Je kunt je blik fixeren op een punt terwijl jij beweegt (vestibulair)
  4. En je kunt schokkerig bewegen als je bijvoorbeeld leest (saccades)

Als we lezen maken we schokjes van 2 tot 3 graden. Dat is afhankelijk van de afstand tot je boek 8 tot 10 letters breed. Maar is het zo dat je links en rechts van die letters niets waarneemt?

Zowel links als rechts kunnen we informatie tijdens zo’n schokje goed waarnemen. Aan beide zijden kan je 5 graden optellen. Dat is in totaal 12 tot 13 graden die we goed kunnen waarnemen en dus kunnen lezen. Dat kan dus 40 letters breed zijn! Afhankelijk van hoe de tekst in je boek is gezet kan dat een derde tot – in uitzonderlijke gevallen – een halve regel zijn.

Er zijn 3 gezichtsvelden die we kunnen onderscheiden en benutten in een cursus snellezen:

  1. Fovea: het midden van ons netvlies (de eerder genoemde 2 graden)
  2. Parafovea: dat zijn de 5 graden links en rechts van de fovea
  3. Periferie: dat is het gebied buiten de parafovea.

Het werkgeheugen

George Miller, een Amerikaanse neuropsycholoog, kwam in de jaren ’50 van de vorige eeuw met de theorie over The magical number 7. Miller stelde dat we ongeveer 7 brokjes informatie tegelijkertijd verwerken.

Deze theorie werd op een gegeven moment The magical number 7 ± 2 (5 à 9). Recent onderzoek wijst uit dat ons werkgeheugen tijdens het snellezen slechts vier brokken informatie bijna gelijktijdig kan verwerken.

Onder een brok verstaan we een samenhangend bundeltje informatie die we binnen het blikveld van de fovea en parafovea hebben waargenomen. Een ander woord dat vaak wordt gebruikt in plaats van brok is chunk.

De gemiddelde verwerkingstijd (van zien naar begrijpen) van een chunk is 300 tot 500 milliseconden. Grofweg een derde tot een halve seconde. Maar daar is wel wat extra’s voor nodig: concentratie!

Materiaal

Wanneer we materiaal goed kennen of veel affiniteit hebben met het onderwerp zijn de brokken of chunks die we lezen breder dan wanneer materiaal moeilijker of nieuw voor ons is.

Er is niet een leessnelheid of leestempo. Het aangeboden materiaal is het meest bepalend voor je leessnelheid. Een tekst met lange zinnen met bijzinnen leest trager dan een tekst met korte zinnen.

Door oogbeweging optimaal te combineren met wat ons werkgeheugen aankan zouden we sowieso in staat moeten zijn om een regel tekst binnen 2 seconden te lezen. Wat neerkomt op minstens 60 pagina’s per uur.

In de cursus snellezen streven we een nog hogere snelheid na. We doen oefeningen om je fovea en parafovea beter te benutten en we leren je hoe je geconcentreerder leest zodat je jouw werkgeheugen optimaal benut.

Waarnemen en concentreren


Tijdens een cursus snellezen oefenen we op verschillende manieren hoe we tekst waarnemen. Deze oefeningen hebben als doel om cursisten te dwingen om zowel de fovea als de parafovea optimaal te gebruiken.

Nadat met verschillende technieken snellezen is geoefend merkt de cursist welke techniek het beste bij hem of haar past. Dit is een belangrijk onderdeel omdat je hier de meeste invloed op hebt.

Het gaat dus alleen maar om de fovea en parafovea?

Nee, we kunnen ook het optimaal gebruik van het werkgeheugen trainen. Cursisten kunnen niet de maximale verwerkingssnelheid verhogen. Ze kunne nwel de maximale verwerkingssnelheid leren gebruiken.

Door gebruik te maken van snelleestechnieken die gericht zijn op verhoging van het concentratieniveau merken cursisten dat ze minder tijd nodig hebben om de informatie die ze hebben waargenomen te verwerken.

Een ander effect dat optreedt is dat er minder regressie optreedt (terugspringen). We leren ook ‘slechte’ gewoontes af, zoals heel de tijd – in plaats van incidenteel – subvocaliseren (meepraten met de tekst).

Bang om tekst te missen?


Ik hoor vaak aan het begin van de cursus snellezen dat cursisten opzettelijk langzaam lezen omdat de alles willen lezen. Echter, zonder dat ze het weten slaan ze sowieso veel woorden over.

Er zijn twee soorten woorden

Inhoudswoorden: woorden die echt ideeën uitdrukken (sowieso zelfstandig en bijvoeglijke naamwoorden maar ook belangrijke woorden als ‘niet’ of ‘geen’)
Functiewoorden: woorden die als doel hebben om zinnen grammaticaal correct te vormen. Denk aan hierbij aan bijvoorbeeld: ‘de’, ‘het’,’een’, ‘als’, ‘dan’, et cetera. 

Als we lezen fixeren we op ongeveer 85% van de inhoudswoorden en 35% van de functiewoorden. Ondanks dat we sowieso aardig wat woorden missen begrijpen we wel de tekst.

Wanneer we teveel woorden missen tijdens het lezen wordt de neiging om terug te springen sterker.  De ongeoefende lezer springt een derde van de leestijd terug. Een ervaren lezer springt ongeveer 15% van de leestijd. Een bekwame snellezer verliest bijna geen leestijd aan regressie.

Een optimale leessnelheid ontwikkelen

We lezen te langzaam waardoor we afdwalen en woorden niet opnemen. De oplossing is sneller lezen zodat je jezelf vanzelf beter gaat concentreren. Of we lezen te snel en we missen woorden.

In de cursus snellezen leer je om voor jezelf een optimale leessnelheid te ontwikkelen. Een verdubbeling van het leestempo is eerder regel dan uitzondering. Tot 3 à 4 keer sneller lezen is voor veel deelnemers mogelijk.

 

De beste snelleescursus sluit aan bij jouw werksituatie

Door de cursus snellezen eerst klassikaal te volgen en daarna online te blijven oefenen kun je werken en leren optimaal combineren.

Vragen?

Bel (085) 002 02 02 of vul het formulier in.

Oplossingen voor jouw organisatie

Wij kunnen de cursus snellezen op maat en als incompanytraining aanbieden. Neem contact op voor meer informatie.

Contactgegevens

Bezoekadres

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht

Secretariaat & klantenservice

T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Zorgeloos aanmelden

Tot drie weken voor de training mag je kosteloos annuleren. Een vervanger sturen mag altijd. Alle leermiddelen, het arrangement, deelnamecertificaat en benodigde parkeerkaarten zijn in het tarief inbegrepen.

Aanmelden

De cursus wordt verzorgd op 5 min. lopen v.a. station Utrecht CS

BCN Utrecht CS

Share This