Work life balance tips die echt effect hebben

In De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey, wordt er op gehamerd: productiviteit kan niet zonder een goede work life balance! Om die reden besteden wij in onze training time management er ook aandacht aan. Hierbij onze tips:

cursus time management

Bereik meer met minder moeite! Krijg grip op je werk en rust in je hoofd met de cursus time management.

Homepage » Cursus time management » 7 Work life balance tips

work life balance

1. Work life balance en het juiste tempo

Eigenlijk een logische tip. Als je je tempo lekker hoog kunt houden krijg je meer gedaan. Bepaal een tempo voor jezelf dat lekker werkt. Ik merk bijvoorbeeld dat wanneer ik loop ik flink de pas erin moet zetten, als ik te langzaam loop of slenter word ik moe. Die flinke pas is mijn tempo. Zo is het ook met werken en dingen doen. Bepaal voor jouw work life balance het juiste tempo waar je jezelf goed bij voelt. Dat juiste tempo wordt trouwens ook vaak ‘flow’ genoemd. En dan wordt het niet zweverig bedoeld.

 

2. Zeg op tijd ‘nee’

Stel jezelf altijd de vraag: “Ben ik bezig met dingen die voor mij belangrijk zijn?” Als het antwoord niet “Ja” is: skippen, niet doen! Dus, als iemand je een verzoek doet moet je jezelf afvragen of het tot jouw prioriteiten behoort. Indien niet, “Nee” zeggen. Twee dingen moet je leren – en als het je zelf niet lukt dan kan ik je erbij helpen – 1.) Leer prioriteiten bepalen, en 2.) Leer op allerlei manieren “Nee” zeggen. Dat kan diplomatiek, het kan bars en het kan met een fluwelen strik eromheen. Je moet dus zelf de grenzen van jouw work life balance bewaken!

 

3. Zorg goed voor je lichaam en geest

Eigenlijk is het heel simpel. In een gezonde work life balance past een gezond en gevarieerd dieet, beweging, ontspanning en matig alcoholgebruik. Het gevaar is echter dat wanneer we te druk zijn we slecht gaan eten, niet bewegen en zommigen onder ons mogelijk ontspanning zoeken in overmatig alcoholgebruik. Als je minder fit bent gaat dat ten koste van je productiviteit. Daardoor moet je nog meer tijd en energie in je werk steken dat je dan weer compenseert met ongezond gedrag. Voorkom dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.

 

4. Persoonlijke APK, je eigen nul meting

In Amerika is men gek op health checks voordat je in de lach schiet: eigenlijk is het niet eens zo’n gek idee. Als je weet hoe je ervoor staat met je gezondheid weet je ook wat je moet doen om deze goed te houden (of weer te herstellen). Vooral als je een zittend beroep hebt is het niet verkeerd om je een keer goed door te laten lichten. Het is vaak een extra motivatie om je work life balance op orde te houden.

 

5. ‘Men’ zegt dat je een workaholic bent…

Als je omgeving je een workaholic noemt dan moet je het serieus nemen. Dan is jouw work life balance verstoord. Hard werken kan ook een gewoonte worden. Als het een gewoonte is geworden moet je ervoor zorgen dat je die gewoonte doorbreekt! Ter overpeinzing: bij The Boston Consulting Group (geen flauwe jongens als je het mij vraagt) is gebleken dat wanneer mensen op tijd naar huis gaan – en dus niet overwerken – betere output leveren.

 

6. Het leven eenvoudiger maken

Versimpeling maakt het leven een stuk eenoudiger en overzichtelijker. Er zijn verschillende manieren om te versimpelen. Denk aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van vaste gewoontes en routines. Wanneer veel op de automatische piloot gaat belast je jouw brein minder. Een andere vorm van versimpelen is om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. Denk aan bijvoorbeeld het toestemming geven voor automatische incasso’s door dienstenleveranciers. Op persoonlijk vlak zou je er ook voor kunnen kiezen om complexe vriendschappen uit de weg te gaan. Wanneer mensen stelselmatig veel energie van je vragen kun je jezelf afvragen of het verstandig is om met hen om te blijven gaan.

 

7. Vind de juiste werkgever

Ben je human capital of een mens? Eigenlijk zo logisch als je maar bedenken kan: vind een werkgever die bij jou past, waar je een goed gevoel bij hebt en die het mogelijk maakt om er een goede work life balance op na te houden. In Nederland wordt ieder jaar weer de beste werkgever gekozen. Wacht de volgende verkiezing maar af zou ik zeggen. Of ga voor jezelf werken. Maar let op: voor Freelancers zijn het nu heel moeilijke tijden! Wees dus ook realistisch. Maar zonder gekheid: ik kom geregeld werkgevers tegen die een gezonde work life balance heel belangrijk vinden. Ze bestaan echt en het zijn geen uitzonderingen.

 

De belangrijkste work life balance tips

Dit zijn slechts 7 work life balance tips. Persoonlijk heeft tip 6 mij het meeste opgeleverd. Versimpeling zorgt er echt voor dat ik me kan focussen op belangrijke dingen in mijn werk en privéleven. Je kunt er ook meteen mee aan de slag gaan en je merkt meteen resultaat. De eerste van de 7 work life balance tips (het juiste tempo bepalen) kent een zekere afhankelijkheid van je omgeving. Als jij sneller wilt maar jouw omgeving wil dat niet kan het ook heel vermoeiend zijn. Mijn advies is dan ook om vooral je beginnen met tip 6: ga versimpelen en vereenvoudigen.

Relevante links


Time management tips

Ontvang gratis tips & tricks

Haal meer uit je tijd en jezelf met onze gratis tips & tricks

Contactgegevens

Bezoekadres

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht

Secretariaat & klantenservice

T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Zorgeloos aanmelden

Tot drie weken voor de training mag je kosteloos annuleren. Een vervanger sturen mag altijd. Alle leermiddelen, het arrangement, deelnamecertificaat en benodigde parkeerkaarten zijn in het tarief inbegrepen.

Vragen?

Bel (085) 002 02 02 of vul het formulier in.

BCN Utrecht CS

cursus social collaboration

MELD JE AAN EN ONTVANG TIPS

We gaan zorgvuldig om met jouw privacy

Gelukt!

Share This