Strikt genomen werkt Gmail niet met mappen maar met labels
In plaats van een e-mail in een map op te bergen, ken je binnen Gmail een of meer labels toe aan een e-mail. Dat moet je wel op een heel overzichtelijke manier doen. Wat daarbij belangrijk is, is dat je rekening houdt met wat jouw brein aankan. Het voordeel van Gmail labels is dat informatie via verschillende routes gevonden kan worden.
Stel dat je een e-mail krijgt met daarin de notulen van een overleg. Tijdens dit overleg zijn drie projecten besproken. Dan is het handig dat deze e-mail terug te vinden is onder elk project zonder dat deze e-mail een aantal keren is gekopieerd. Zoals je vast wel begrijpt is het makkelijk kunnen vinden van informatie in feite het wegnemen van frictie (een tijdsteler). Het past helemaal in de lijn van denken die je leert in onze cursus Timemanagement. Het advies is om vooraf een overzicht te maken van labels en sub-labels. Gebruik daarvoor deze Excel-file.
Doorloop alle stappen zodat je tijd kunt winnen met Gmail
- De tabbladen van Gmail uitschakelen
- Het Gmail leesvenster inschakelen
- Prioriteitsinbox: belangrijke e-mail eerst tonen in Gmail
- Mappen maken in Gmail met labels
- De Gmail inbox ordenen
- Sneltoetsen voor Gmail inschakelen
- Een lege inbox met Inbox Zero voor Gmail
- Regels maken in Gmail met filters
- In Gmail een taak maken van een e-mail
- Google Tasks gebruiken binnen Gmail
- Wel of niet een tijdstip toekennen aan taken in Gmail?
Volg je liever een training?
Je kunt een training Tmemanagement voor jezelf volgen of een offerte aanvragen voor een incompany training of een cursus op maat voor jouw organisatie. Bekijk ons aanbod: