Opruimen maakt je gelukkiger en productiever

Waarom zou je jouw werkplek en huis opruimen? Wanneer jouw omgeving lekker is opgeruimd voel je jezelf goed en is het prettig om in die omgeving te leven en te werken. Wanneer je werkplek rommelig is en er overal stapels liggen heb je moeite om te beginnen aan je taken; je voelt je gedemotiveerd.

cursus time management

Bereik meer met minder moeite! Krijg grip op je werk en rust in je hoofd met de cursus time management.

Homepage » Cursus time management » Opruimen

cursus time managementWat verstaan we onder rommel?

Een grote hoeveelheid van de dingen die niet zijn gerangschikt in een nette en ordelijke manier; een overvolle of wanordelijke verzameling van de dingen. Dat zijn dus niet alleen maar stapels papier op je bureau maar ook allerlei ‘dingen’ die je in de loop van de tijd hebt verzameld en waar je – ook al zijn ze niet meer van nut – geen afscheid van kan nemen.

opruimen

Wat zegt de wetenschap over opruimen in huis en op de werkplek?

Er zijn 4 wetenschappelijk onderbouwde redenen die aantonen waarom je werkplek en huis opruimen tot meer arbeids- en levensvreugde leidt. Door verschillende onderzoeksinstituten is onderzoek gedaan naar het positieve effect van spullen opruimen. Hieronder 4 belangrijke bevindingen:

 

1. Minder stress en meer rust in je hoofd

Een onderzoek van de UCLA heeft aangetoond dat rommel een negatief effect heeft op ons humeur en gevoel van eigenwaarde. Er is een relatie tussen een rommelige omgeving waarin men leeft en de aanwezigheid van het stresshormoon cortisol. Dit effect is veel sterker bij vrouwen dan bij mannen. Het onderzoek suggereert dat spullen opruimen stress reduceert en (niet verrassend) bijdraagt tot minder conflicten tussen man-vrouw koppels.

 

2. Opruimen zorgt voor meer productiviteit

Neurowetenschappers van de Princeton Universiteit komen tot de conclusie dat je werkplek en huis opruimen en organiseren een positieve invloed heeft op onze hersenen. Fysieke rommel in onze omgeving concurreert namelijk om onze aandacht. Dat heeft dus logischerwijs een negatieve invloed op onze prestaties en leidt tot stress. Door rommel en spullen op te ruimen kunnen we informatie beter verwerken en kunnen we ons beter concentreren. Dat leidt tot een hogere productiviteit.

 

3. Een betere nachtrust door opruimen

De St. Lawrence Universiteit stelt dat en niet opgeruimde omgeving en slechte nachtrust aan elkaar gerelateerd zijn. Met name hamsteren (het laten toenemen/ophopen van fysieke rommel en spullen die eigenlijk geen waarde hebben) leidt tot een slechte nachtrust.

De slaapstoornis die het meest voorkomt bij deze groep is slaaplatentie. Dat is de lengte van de tijd dat het duurt voordat men in slaap valt. Deze is dus langer bij mensen die hamsteren waardoor er sprake is van een te korte nachtrust.

Verder is – los van een slaaptekort – aangetoond dat deze groep mensen meer moeite hebben met het nemen van beslissingen en het voltooien van taken waarbij een beroep wordt gedaan op de cognitie. Daarnaast is er sprake van typische symptomen die voortkomen uit te weinig nachtrust. Denk hierbij aan: cognitief disfunctioneren, depressie en toename van stress.

 

4. Opruimen zorgt voor een fijner leven

Een conclusie die voortkomt uit voornoemde bevindingen is dat het opruimen van rommel bijdraagt aan een fijner leven. In mijn trainingspraktijk zie ik dat het opruimen van rommel inderdaad bijdraagt aan een betere productiviteit. Een schone en prettige werkomgeving draagt bij aan resultaatgerichtheid. Niet onbelangrijk in een tijd waarbij werknemers vaker vanuit huis werken. Verder constateer ik ook dat door met name de stroom aan documenten, e-mail en bestanden beter op te ruimen en te archiveren men meer rust in het hoofd creëert en men zich beter kan focussen op de taken en acties die er echt toe doen.

 

Mag de baas van je eisen dat je opruimt?

Met de kennis van nu is het wellicht helemaal niet zo’n gek idee dat leidinggevenden ook meer aandacht gaan besteden aan netheid van medewerkers. Het voert misschien wat ver wanneer een werkgever van de werknemer eist dat hij gaat opruimen in huis. Anderzijds is het wel zo dat wanneer medewerkers die deels vanuit huis werken beter functioneren wanneer thuis de rommel is opgeruimd.

 

Opruimen tips

1. Spark joy met Marie Kondo

Gooi veel weg! Koop van mijn part het boek van Marie Kondo (opruimcoach). Dit boek kan ik aanbevelen nadat ik met eigen ogen heb gezien welk positief effect het teweeg heeft gebracht bij mensen die al jaren met hardnekkig veel rommel kampen.

2. Denk niet in termen als allerlei, divers, overig et cetera

Zorg voor een digitaal en fysiek archiefsysteem waarin mappen met namen als Divers, Allerlei, Nog uitzoeken, Misc, et cetera uit den boze zijn. In onze cursus time management is overzicht, opruimen en organiseren een vast onderdeel.

3. Consuminder

Koop spullen niet omdat ze in de aanbieding zijn maar koop ze omdat je ze écht nodig hebt. Onderaan de streep zal je zelfs merken dat je daarmee ook geld bespaart.

4. Ga naar marktplaats of geef spullen die je niet gebruikt weg

Spullen van waarde die je niet meer gebruikt verkoop je via Marktplaats of schenk je aan mensen die het wel kunnen gebruiken; als je er financieel niet beter van wordt kun je op z’n minst een ander die het kan gebruiken er heel blij mee maken. 

5. De ‘Nee Nee sticker’ 

Bestel een Nee Nee sticker voor je brievenbus. Ik heb overigens een versie waarbij ik ook aangeef dat ik niet wil dat er wordt aangebeld voor verkoop aan de deur. Je kunt je stickers online bestellen.

6. Spark nog meer joy met je grote vriend: de vuilniszak

Het beste kun je iedere dag een vast moment inlassen om op te ruimen. Mijn ervaring leert dat dit in de praktijk niet voor iedereen werkt. Als ik ’s ochtend om 6:30 op weg ben naar een training en ’s avonds om 20:00 thuis kom denk ik ga ik niet mijn huis opruimen. In drukke tijden doe ik een vuilniszaksessie: twee keer per week verzamel ik rommel en spullen die ik niet meer gebruik. Vooral de woonkamer, mijn werkkamer en de berging struin ik af. Op dat soort momenten zie je hoeveel rommel je verzamelt.

Ontvang gratis tips & tricks

Haal meer uit je tijd en jezelf met onze gratis tips & tricks

Contactgegevens

Bezoekadres

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht

Secretariaat & klantenservice

T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Zorgeloos aanmelden

Tot drie weken voor de training mag je kosteloos annuleren. Een vervanger sturen mag altijd. Alle leermiddelen, het arrangement, deelnamecertificaat en benodigde parkeerkaarten zijn in het tarief inbegrepen.

Vragen?

Bel (085) 002 02 02 of vul het formulier in.

Share This