Work life balance: betekenis en uitleg

Work life balance, oftewel de balans tussen werk en privé, is belangrijk. Je zal prioriteiten moeten stellen, zowel op je werk als in je privéleven.
Door: Bas Hoorn

Work-life balance, oftewel de balans tussen werk en privé, is cruciaal in het hedendaagse leven. Het gaat om het vinden van een harmonie tussen professionele verplichtingen en persoonlijke verantwoordelijkheden. Het stellen van de juiste prioriteiten, zowel in je carrière als in je persoonlijke leven, is essentieel om een evenwichtige en vervullende levensstijl te bereiken.

Wat betekent work life balance?

Evenwicht tussen werk en privé

Veel mensen volgen een cursus time management omdat hun work-life balance is verstoord. Dat is een verstandige eerste stap. Maar wat verstaan we eigenlijk onder een work-life balance? Bij een goede work-life balance is er geen tegenstelling tussen werk en andere levensrollen naast je werk. Denk daarbij aan: je gezin en vrije tijd. Er is sprake van evenwicht waarin aan alle eisen van het persoonlijke leven, het professionele leven en het gezinsleven tegemoet wordt gekomen. Dit zorgt ervoor dat je naast je werk ook tijd, aandacht en energie hebt voor andere aspecten in het leven waar jij je bij betrokken voelt.

Maak je privéleven belangrijk

Werk is niet zo belangrijk als je gezin

Bepaal eerst van alle zaken in je leven waar je echt betrokken bij bent en hoort te zijn. Vervolgens focus je jezelf op de zaken waar je invloed op hebt. Daarna bepaal je jouw prioriteiten. Zowel voor werk als privé. Maak dus van belangrijke zaken die niet met je werk te maken hebben ook een prioriteit. Door het maken van een planning waarin je de prioriteiten van beide opneemt, creëer je een work life balance die goed bij je past.

Hybride werken en work-life balance

Is hybride werken een vloek of een zegen?

Een goede work life balance voorkomt stress, zorgt voor meer productiviteit en draagt echt bij aan de levensvreugde. Mensen proberen vaak hun werk en privéleven los van elkaar te zien. Dat is niet realistisch: er is een factor waar we rekening mee moeten houden: thuiswerken. Door de introductie van hybride werken werken we vaak thuis. Voor veel mensen is het moeilijk om werk en privé compleet te scheiden. Ze raken het overzicht kwijt. Ook hebben veel mensen het idee onophoudelijk aan het werk te zijn. Als je thuis werkt kun je namelijk heel de dag werk- en privétaken met elkaar afwisselen.

Als je op zo’n manier werkt ontstaat er een monocultuur die je het gevoel geeft heel de tijd bezig te zijn. Ook al werk je netto maar 36 of 40 uur in een week. Wat helpt is om thuis een scheiding te maken tussen privé- en werktijd. Werk ook thuis 6 tot 8 uren en geniet daarna van je vrije tijd. Wat ook bijdraagt aan een goede work life balance is het scheiden van ruimte. Er is een ruimte om te werken en ruimte voor het gezinsleven.

Herken stressfactoren

En reduceer ze als je invloed hebt

Als je onder druk staat op je werk, vaak overwerkt en te weinig ontspanning hebt, zorgt dit ervoor dat je minder lekker in je vel zit. Dit kan voor spanningen thuis zorgen. Omgekeerd kunnen zorgen en stressfactoren in je privéleven ten koste gaan van je effectiviteit en productiviteit op de werkvloer. Herken stressfactoren en doe er wat aan. Zeker als je er zelf invloed op hebt. Een simpel voorbeeld: rommel leidt tot somberheid en lage productiviteit. Ga opruimen! Er zijn nog meer stressfactoren.

Ben je nu altijd en overal bereikbaar? Het is belangrijk dat je je hiervan bewust bent en grenzen stelt. Hoeveel tijd ben je kwijt aan woon-werk verkeer? Files zijn ook een externe stressfactor waar je wat aan kunt doen! Ga die letterlijk en figuurlijk uit de weg door bijvoorbeeld later te reizen. Werk bijvoorbeeld eerst 2 uren thuis.


Faalangst is een typische interne stressfactor die tot perfectionisme kan leiden. Maak heldere SMART afspraken over het eindresultaat. Daarmee voorkom je teveel werk. Zou je eigenlijk je werk beter moeten plannen en organiseren? Een cursus time management leert je hoe je werk én privéleven optimaal plant en organiseert. Je hebt het meeste invloed op jezelf en het minst op een ander. Als je niets tegen je interne stressfactoren doet kan het leiden tot een burn out.

Stel niet uit; begin vandaag

Jouw work-life balance creëer je zelf

work life balance tips

Het ontwikkelen van gezonde gewoontes draagt bij aan jouw work life balance. Zo zijn er snel te implementeren work life balance tips die snel effect hebben. Je hoeft niet alle tips op te volgen en het hoeft ook niet allemaal in een keer te worden geïmplementeerd. Geen stress: je kiest wat het beste op jou van toepassing is.

Tip: Werkgevers worden erop beoordeeld

Zoals op Indeed.nl

Een goede work life balance hoort thuis in het rijtje De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (binnen het domein van de 7e eigenschap). Omdat werknemers steeds meer waarde hechten aan hun eigen work life balance worden werkgevers er op Indeed zelfs op beoordeeld.//

Abonneer je op onze kennisbank

Naam(Vereist)

Cursus Time Management

  • Bereik meer met minder moeite
  • Ook incompany en op maat

 

Bekijk cursus arrow_forward