Inhoudsopgave
- Inleiding
- 1. Social media strategie
- 2. Social media strategie: doelen
- 3. Gezonde en actieve community’s
- 4. Begin klein en werk stapsgewijs
- 5. Zorg voor een helder proces
- 6. Bepaal vooraf de bevoegdheden
- 7. Wat moet jij doen? Tips & tricks
- Heb je training of begeleiding nodig?
- Abonneer je op de nieuwsbrief
Inhoudsopgave
- Inleiding
- 1. Social media strategie
- 2. Social media strategie: doelen
- 3. Gezonde en actieve community’s
- 4. Begin klein en werk stapsgewijs
- 5. Zorg voor een helder proces
- 6. Bepaal vooraf de bevoegdheden
- 7. Wat moet jij doen? Tips & tricks
- Heb je training of begeleiding nodig?
- Abonneer je op de nieuwsbrief
Inleiding
Enterprise social networks en het social web bevorderen resultaatgericht werken. Dit artikel beschrijft de benodigde context voor een succesvolle een social media strategie die zich richt op mensen, organisaties en stakeholders slimmer laten samenwerken.
Een belangrijk is dat bevoegdheden vooraf duidelijk worden afgestemd. Sociale netwerken kenmerken zich door snelheid en vragen om community management. Steeds vaker zullen leidinggevenden en niet community managers hiervoor verantwoordelijk zijn.
Een ander aspect is dat community’s voldoende omvang en activiteit moeten hebben. Kennis en informatie delen is voorwaarde om slimmer te kunnen werken. Een social media strategie zal zich binnen een organisatie moeten richten op heldere doelen.
Dit artikel beschrijft hoe je start met een social media strategie en de benodigde context.
2. Ook een social media strategie kent doelen
2.1. Gebruik in je social media strategie SMART doelstellingen
Een social intranet is een bedrijfsmiddel dat wordt ingezet om als organisatie beter te presteren. Een provide and pray benadering heeft een slagingspercentage van ± 10% (Gartner) . De inzet van ‘social’ vraagt om SMART doelstellingen en management!
2.2. Je social media strategie is een vertaling van je social objectives
2.2.1. Een voorbeeld: listening en talking
Wanneer bijvoorbeeld uit een listening traject blijkt dat er behoefte is aan bepaalde content dan kun je daar een doelstelling op formuleren middels de SMART methodiek:
S (specifiek): Aan welke content heeft men behoefte? Hier kun je achter komen door listening en door je te mengen in conversaties (talking).
M (meetbaar): Wanneer is er sprake van voldoende en goede content? Ook hier kun je achter komen door je te mengen in conversaties (talking).
A (acceptabel): Is de behoefte aan informatie acceptabel of druist die in tegen de belangen van de organisatie?
R (realistisch): Is de informatie waar naar gevraagd wordt binnen de gewenste termijn voorhanden en beoordeeld door bijvoorbeeld een inhoudsdeskundige?
T (tijdgebonden): Op welke datum hebben we dit doel bereikt? En hoelang blijven we deze status handhaven (sustainability)?
2.2.2. Een voorbeeld: Supporting
De SMART methode kan ook worden ingezet in bijvoorbeeld een Supporting setting. Stel dat je wilt dat er minder vragen over het gebruik van bepaalde apps op de iPad naar de helpdesk van jouw organisatie gaan dan kun je dat ook SMART formuleren:
S (specifiek): Over welke apps moeten helpdeskmedewerkers bijvoorbeeld 80% minder vragen krijgen?
M (meetbaar): Maximaal hoeveel vragen over bepaalde vraagstukken mogen er op de einddatum nog worden gesteld aan de helpdesk?
A (acceptabel): Is het acceptabel dat medewerkers elkaar gaan helpen binnen bijvoorbeeld een iPad of apps community?
R (realistisch): Is dit doel realistisch? Is het niet te ingewikkeld voor medewerkers? Zorg ervoor dat een doelstelling makkelijk te begrijpen is.
T (tijdgebonden): Op welke datum hebben we dit doel bereikt? En hoelang blijven we deze status handhaven (sustainability)?
3. Een social media strategie en community’s
3.1. Twee bepalende factoren in je social media strategie
Wil je middels listening (en talking) snel bruikbare informatie oogsten dan kun je dat op ruwweg twee manieren doen:
- Deel een prikkelende of aansprekende content en laat mensen vooral erop reageren. Ga vervolgens met ze in gesprek, én
- Richt je op grote én actieve community’s en let daarbij op de volgende scenario’s:
3.2. Een community met minder dan 15% aan critics of creators
Wanneer in een community minder dan 15% van de deelnemers actief is als creator of critic dan is de informatie die rond gaat minder representatief voor wat betreft de opvattingen, wensen en behoeftes van de hele groep. Je kunt een paar dingen doen:
- Richt je op een groep waar 15% of meer van de gebruikers als creator of critic actief is
- Verenig verschillende vergelijkbare community’s (ook de kleine erbij) met elkaar en leg uit waarom je de groep groter maakt
- Stimuleer meer gebruikers om op te treden als critic of creator. Dit kun je doen door talking toe te passen of door zelf als creator de gebruikers te prikkelen
- En/of betrek een inhoudsdeskundige bij deze community en laat hem als critic optreden
3.3. Een community met 15% tot 30% aan critics of creators
Als deze groep groot is en onderwerpen bespreekt gerelateerd aan jouw verantwoordelijkheden moet je hier deel van uitmaken. Door listening (en talking) weet je waar de behoeftes liggen en welke waardevolle informatie leeft binnen de community.
- Veeg verschillende vergelijkbare community’s (ook de kleine erbij) bij elkaar en leg uit waarom je de groep groter wil maken
- Stimuleer nog meer gebruikers om op te treden als critic of creator. Dit kun je doen door talking toe te passen of door zelf als creator de gebruikers te prikkelen
- En/of betrek een inhoudsdeskundige bij deze community en laat hem als critic optreden
3.4. Een community met meer dan 30% aan critics of creators
Dit is een community waar je deel van uit moet maken. Hier wordt veel informatie gebracht en beoordeeld. De kwaliteit en kwantiteit van informatie in deze community zal eerder leiden tot bruikbare harde content.
- Betrek een inhoudsdeskundige bij deze community en laat hem als critic optreden
5. Social media strategie en het proces
Breng al de benodigde processen op orde. Zorg ervoor dat je afspraken hebt gemaakt met de eindverantwoordelijke binnen de organisatie en de inhoudsdeskundigen over:
- In welke gevallen gaan we over van listening naar talking
- In welke gevallen wordt de inhoudsdeskundige erbij betrokken
- In welke gevallen gaan we van zachte content naar harde content
- Welke gevallen krijgen voorrang
- Hoe richten we de workflow in?
- Wie constateert
- wie reageert binnen welke termijn
- wie accepteert binnen welke termijn
- wie publiceert binnen welke termijn

Join the future of work
Mis nooit meer de updates van Timension.
Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang nieuws, nieuwe inzichten en meteen bruikbare tips.
1. Social media strategie
1.1. Social media strategie is gericht op doelen bereiken
Bij het ontwikkelen van een plan om je doelen te bereiken staat een opdracht altijd centraal: medewerkers van de moeten door de inzet van een enterprise social network en het social web zo effectief en efficiënt mogelijk hun resultaten bereiken.
Een voorwaarde daarvoor is dat er veel van de juiste informatie wordt:
1.2. Wat is nodig voor een succesvolle social media strategie?
Medewerkers moeten middels enterprise social network betrokken zijn bij elkaar, het bedrijfsonderdeel waarvoor ze werkzaam zijn en de organisatie. Hierop kan worden gestuurd. De opvatting dat medewerkers dat zelf bepalen is te vrijblijvend.
1.3. Betrokkenheid moet blijken!
Betrokkenheid moet blijken uit het feit dat er voldoende actieve creators, critics, conversationalists en joiners zijn. Spectators en inactives moeten worden overtuigd (of worden gestuurd) van het belang dat ze mee moeten doen!
1.4. Resultaatgericht werken gaat over resultaten bereiken
Er moeten doelen worden gesteld. De mate van betrokkenheid en de informatie die wordt gedeeld kan worden waargenomen. Deze waarneming moet worden afgezet tegen de resultaten die we kwalitatief en kwantitatief willen bereiken.