4. Sharing is caring; delen is vermenigvuldigen
4.1. Begin met working out loud en delen van content
Alle me-onomy’s (gewoon medewerkers van een organisatie) behoren vanuit hun talent en expertise informatie in allerlei vormen (documenten, blogposts, eigen profielbeschrijving, bladwijzers, etc.), evenals waar ze mee bezig zijn te delen.
4.2 Creëer vanzelf zachte content en automated content
Zo ontstaat zachte content en zien mensen in hun activity stream ook automated content. Op die manier ontstaat een situatie dat mensen niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden en in minder tijd meer taken met meer kwaliteit kunnen realiseren.
4.3 De analogie met sharing is caring op het social web
Op het social web doen we eigenlijk onbewust vaak al aan ‘delen is vermenigvuldigen’. Ons motief is vaak dat we een ander willen helpen of we zoeken naar manieren om zelf minder onnodige acties uit te voeren om een taak voor elkaar te krijgen.
Stel je eens voor: Je wilt voor je zoon een laptop kopen die voldoet aan de eisen die school aan de laptop stelt maar je wilt ook een laptop voor hem waarmee hij kan gamen. Liefst een betrouwbaar apparaat voor een betaalbare prijs.
Wanneer je zelf op zoek moet gaan naar een geschikte laptop heb je de keuze uit tientallen modellen. Je zal je moeten verdiepen in de productbeschijvingen en je moet mogelijk ook een paar winkels bezoeken.
Wanneer je op het social web deze vraag stelt aan andere ouders die reeds ervaring hebben met goede en slechte laptops ben je sneller geholpen. Daarnaast zijn er zelfs gespecialiseerde sites die je kunnen helpen bij het maken van je keuze (kieskeurig.nl).
Je kunt alleen maar geholpen worden wanneer mensen bereid zijn hun eigen unieke ervaringen en kennis te delen. Door informatie en ervaringen te delen zorgen we voor elkaar! Op een enterprise social network werkt deze dynamiek ook.
4.4. Sharing is caring binnen organisaties
Een organisatie heeft er niet veel aan wanneer de meeste informatie die wordt gedeeld diepgang mist. Juist een uiteenlopende verzameling van unieke ervaringen en expertise maken een organisatie als geheel slimmer en productiever.
Veel medewerkers zijn juist vaak op zoek naar kennis die ze zelf niet hebben: specialistische informatie. Wanneer medewerkers zoveel mogelijk vanuit hun talent en specialisme informatie aanbieden zorgen we het beste voor elkaar.