Veel mensen die thuis werken hebben moeite om een gezonde work-life balance erop na te houden. Ze hebben het gevoel dat ze continu ‘aan’ staan en vinden het lastig om hun werk te plannen en organiseren omdat werk en privé door elkaar heen lopen. Herken jij dit bij jezelf? Doe je voordeel onderstaande tips uit de cursus time management om jouw work-life balance op orde te krijgen en te houden!
Inhoud
Met een goede work-life balance voorkom je een burn out
Zorg voor evenwicht tussen werk en privé!
In het kort is een goede work-life balance het optimale evenwicht tussen werken en je privéleven. Dat drukt zich uit in de tijd en energie die je over beide verdeelt. Tijdelijk een hoge belasting of te druk zijn is voor de meeste mensen geen probleem zolang er zicht op verbetering is.
Echter, als er continu druk wordt ervaren kan dit leiden tot een burn out. Zeker als perspectief op verbetering ontbreekt. Veel mensen ervaren werkstress en hoge werkdruk en hebben het gevoel dat het werk nooit af is. Dit is in veel gevallen zelfs toegenomen doordat veel mensen tegenwoordig een thuiswerkplek hebben ingericht. De work-life balance is verstoord. Herkenbaar? Lees onze tips:
1. Een work-life balance vraagt om iets meer tempo
Bij een work-life balance hoort flow
Als je je tempo lekker hoog kunt houden krijg je meer gedaan. Niet alleen omdat je tempo hoger ligt. Een goed tempo bevordert ook je concentratievermogen. Bepaal een tempo voor jezelf dat lekker werkt en voeg er spreekwoordelijk wat peper en zout aan toe. Ik merk als ik loop, ik flink de pas erin moet zetten, als ik te langzaam loop of slenter word ik moe. Die flinke pas is mijn tempo. Zo is het ook met werken. Dat juiste tempo noemt men in de psychologie ‘flow’. Flow is een tempo waarbij je het productiefst bent.
2. Stel grenzen en zeg op tijd ‘nee’
Bij een work-life balance hoort flow
Stel jezelf altijd de vragen: “Ben ik bezig met dingen die voor mij belangrijk zijn?”, “Werk ik aan mijn doelen?”. Als het antwoord niet “Ja” is: skippen, niet doen! Dus, als iemand je een verzoek doet moet je jezelf afvragen of het tot jouw prioriteiten behoort. Indien niet, “Nee” zeggen. Twee dingen moet je leren:
- Leer prioriteiten stellen, en
- Leer ‘nee’ zeggen tegen je baas.
Dat kan diplomatiek met een fluwelen strik eromheen. Je moet dus zelf de grenzen van jouw work-life balance bewaken!
3. Zorg voor je lichaam en geest
Doorbreek de vicieuze cirkel
In een gezonde work-life balance past een gezond dieet, een goede nachtrust, beweging, ontspanning, matig alcoholgebruik en een opgeruimde omgeving. Het gevaar is echter dat wanneer we te druk zijn we vervallen in slechte gewoontes, zoals: slecht gaan eten, niet bewegen, te weinig slapen en sommigen onder ons mogelijk ontspanning zoeken in alcoholgebruik. Als je minder fit bent gaat dat ten koste van je productiviteit. Daardoor moet je meer tijd in je werk steken dat je weer compenseert met ongezond gedrag.
4. Persoonlijke APK, je nul-meting
Let vooral op vetten in je bloed en je bloeddruk
In Amerika is men gek op health checks. Voordat je in de lach schiet: het is goed om te weten hoe gezond je bent. Als je weet hoe je ervoor staat met je gezondheid weet je ook wat je moet doen om deze goed te houden (of weer te herstellen). Als je een zittend beroep hebt is het niet verkeerd om je een keer door te laten lichten. Let daarbij vooral op je gewicht, cholesterolgehalte en je bloeddruk. Het is vaak een motivatie om je work-life balance op orde te houden.
5. ‘Men’ vindt je een workaholic
Als je veel werkt doe je iets verkeerd
Als je omgeving je een workaholic noemt dan moet je het serieus nemen. Dan is jouw work-life balance verstoord. Onnodig veel werken kan ook een gewoonte worden. Als je 80 uur per week werkt ben je écht niet 2 keer zo productief dan wanneer je 40 uur werkt. Lukt dat niet? Volg dan een training waarin je leert om effectief en efficiënt te werken. Ter overpeinzing: bij The Boston Consulting Group is gebleken dat wanneer mensen op tijd naar huis gaan – en dus niet overwerken – betere output leveren.
6. Leven en werken versimpelen
Ons brein houdt van simpel
Er zijn verschillende manieren om te versimpelen. Denk aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van vaste gewoontes en routines. Wanneer veel op de automatische piloot gaat belast je jouw brein minder. Daardoor kun je jouw brein nog beter gebruiken voor complex werk. Ga ook zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. Denk aan bijvoorbeeld automatische incasso’s door leveranciers.
Op persoonlijk vlak zou je er ook voor kunnen kiezen om complexe vriendschappen en relaties uit de weg te gaan. Hou het simpel en leuk. Voorkom ook dat je privé onnodig wordt belast. Wanneer mensen stelselmatig veel energie van je vragen kun je jezelf afvragen of het verstandig is om met hen om te blijven gaan.
7. Vind de juiste werkgever
Je bent meer dan ‘warm vlees’
Werk alleen maar voor werkgevers die respect hebben voor hun werknemers. Dat neemt niet weg dat er van jou verwacht mag worden dat je stevig doorwerkt. Vind een werkgever die bij jou past, waar je een goed gevoel bij hebt en die het mogelijk maakt om er een goede work-life balance op na te houden. Zulke werkgevers bestaan echt en het zijn geen uitzonderingen.
Wat is de beste work life balance tip?
Die waar je veel invloed op hebt
Persoonlijk heeft tip 6 mij het meeste opgeleverd. Versimpeling zorgt er echt voor dat ik me kan focussen op belangrijke dingen in mijn werk en privéleven. De crux is dat je een of meer van deze tips naar je eigen hand zet. Richt je alleen op de tips waarvan je weet dat je er veel invloed op uit kunt oefenen.
Zorg er ook voor dat als je begint met een van deze tips, dat je deze makkelijk kan volhouden. Bijvoorbeeld zorgen voor lichaam en geest kun je klein mee beginnen. Denk aan je dieet iets veranderen, elke dag een kwartiertje naar de bakker lopen of dagelijks 15 minuten eerder naar bed gaan en slapen.