7 tips voor meer werkplezier

Praktische manieren om je werkplezier en werkgeluk terug te krijgen

werkplezier

Werk als een PRO!


Werk effectiever en efficiënter na de cursus time management. Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Bereik meer met minder moeite.

Werkplezier en productiviteit

Bereik meer door werkgeluk


Het is belangrijk om jouw beleving van werkdruk te transformeren naar werkplezier. Het geeft voldoening, zorgt voor energie en leidt tot betere prestaties.

 

Wat is werkplezier?

Heb je plezier in je werk? Ja of nee?


Werkplezier betekent dat je met plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden en dat je energie haalt uit je werkzaamheden.

Je vindt het leuk wat je doet. Je voelt betrokkenheid bij het werk dat je doet en je ervaart gedrevenheid bij jezelf. Je mag het gerust bevlogenheid noemen.

 

Werkplezier en werkgeluk

Het is een booming business


Zowel voor werkgevers, werknemers als verzekeraars is ‘plezier in je werk’ een van de belangrijkste thema’s van deze tijd.

Niet alleen om personeel te behouden maar ook om te voorkomen dat medewerkers in de ziektewet terecht komen. Een burn out kost al snel € 120.000,-

Daarnaast speelt mee dat werkplezier ervoor zorgt dat je productiever bent en je jezelf veel gelukkiger voelt. Werkgeluk en werkplezier versterken elkaar.

Inmiddels is er een hele industrie ontstaan rondom werkgeluk en werkplezier. Steeds vaker horen we de term ‘Chief Happiness Officer’ voorbij komen.

Of de Chief Happiness Officer een zogenaamde bullshitbaan is zal de tijd uitwijzen. Ik ben ervan overtuigd dat je ook zelf invloed hebt op je werkplezier:

 

Zeven tips voor meer werkplezier

Zonder een Chief Happiness Officer


Er zijn manieren waar je zelf invloed op hebt om plezier in je werk te verhogen:

 

1. Denk en handel proactief

Geef jezelf leiding


Kom je elke dag thuis komt met het gevoel dat je druk bent geweest maar niet hebt bereikt wat je wilde bereiken? En is écht belangrijk werk blijven liggen?

Mogelijk laat je jezelf leiden door omstandigheden in plaats van dat jij de touwtjes in handen hebt. Zelf invloed hebben draagt bij aan jouw werkgeluk.

Je bent niet voor alles verantwoordelijk. Met de cirkel van invloed kun je onderzoeken waar je wel en niet betrokken bij hoort te zijn en waar je invloed op hebt.

Op datgene waar je invloed hebt kun je prioriteiten stellen. Neem het heft in handen en wordt proactief. Ga zelf doelen formuleren en stel de juiste prioriteiten!

 

2. Pas jobcrafting toe

Maak de baan die je wilt


Breng in kaart waar je energie van krijgt in je werk. Wat zorgt voor werkplezier en werkgeluk? Wat zorgt bij jou voor bevlogenheid? Maak dat voor jezelf helder

Pas jobcrafting toe. Je brengt kleine wijzigingen in je werkzaamheden aan die ervoor zorgen dat je meer energie krijgt en/of minder energie verliest.

De aanpassingen in je werk zijn van dien aard dat je geen toestemming ervoor nodig hebt. Zorg er ook voor dat je de bedrijfs- en teamdoelstellingen niet schaadt.

Ook hier geldt dat je zelf de regie in handen hebt. Mensen die bewust de regie voeren over hun werk en leven zijn gelukkiger en productiever.

 

3. Eerbiedig je work life balance

Evenwicht zorgt voor werkplezier


Je hebt meer rollen dan alleen maar die op je werk. Je hebt een privéleven met verantwoordelijkheden en er moet ook ruimte zijn voor ontspanning.

Evenwicht in je work life balance zorgt ervoor dat alle aspecten in je leven de aandacht, tijd en energie krijgen die benodigd is.

Een baan die de andere rollen in je leven niet in de weg staat, draagt bij aan werkplezier en werkgeluk. Vrije tijd en ontspanning dragen ook bij aan meer productiviteit.

Door je werk optimaal te plannen en te organiseren zorg je ervoor dat je in minder tijd meer gedaan krijgt. Een cursus time management kan je daarbij helpen.

 

4. Vermijd ‘poisonous people’

Stinkt het onder het ‘sociale sausje’?


‘Giftige’ mensen heb je overal. Ze zijn heel productief en tegelijkertijd erg manipulatief. Ze zijn daarom moeilijk te identificeren. Wat is een rode vlag?

Die charmante collega die overdreven veel aanpapt met emotioneel kwetsbare of naïeve collega’s en managers. Hij verzamelt zijn pionnen. Dat is het begin…

Deze collega zal projecten, leidinggevenden of collega’s, met meer talent dan hij zelf heeft, saboteren. Hoe? Hij blijft zelf buiten schot; hij zet zijn pionnen in.

Dit gedrag is bijna altijd ter compensatie van een minderwaardigheidscomplex of het gevolg van een persoonlijkheidsstoornis. Blijf vooral uit de buurt.

 

5. Werk breinvriendelijk

Rust, regelmaat, reinheid en to do’s


Als jouw fysieke werkplek is opgeruimd zorgt dat voor meer werkplezier. Dat geldt ook voor je digital workspace. Hoe zit dat met jou mentale werkplek?

Wat is typisch rommel in je brein. Dat is – kort samengevat – alles wat geconcentreerd werken aan een complexe taak bemoeilijkt. Denk aan bijvoorbeeld:

Het onthouden van takenlijstjes. Dat kost energie en zorgt alleen maar voor meer werkdruk. Leg je taken vast in een takenlijst. Dan hou je ruimte in je brein over.

Ook rust, regelmaat en reinheid dragen bij aan jouw werkplezier. Door vaste gewoontes en rituelen hou je meer brainpower over voor uitdagende taken.

 

6. Opruimen en verzorgen

Hoe voelt een onopgeruimd bureau?


De wetenschap is er uitgesproken over. Een schone opgeruimde werkplek draagt bij aan werkgeluk, werkplezier en productiviteit.

Als je jezelf somber voelt heb je eerder last van werkdruk. Maar weet je dat een vieze en/of onopgeruimde werkplek tot somberheid leidt?

Dit geldt ook voor persoonlijke verzorging. Hoe voel je jezelf als je in fris gewassen en gestreken kleding werkt en een lekker luchtje op hebt?

Je werkplek en thuis opruimen en jezelf verzorgen dragen bij aan je werkplezier. Ook als je regelmatig vanuit je huis werkt.

 

7. Pauzeer strategisch

Ontspan en maak een praatje


De boog kan niet achter elkaar gespannen blijven. Pauzeer regelmatig zodat je brein ook even de ruimte krijgt om te ontspannen.

Heb je als je aan taken werkt vaak last van interrupties? Gebruik je pauzes om even bij te praten met je collega’s. Heb het dan vooral even niet over het werk!

Neem een half uur de tijd voor je lunchpauze en in de ochtend en middag ongeveer 10 minuten voor een korte break. Je verdeelt je dag in 4 duidelijke blokken.

Je zal merken dat dit ritme grip geeft op je dag en dat je daardoor meer rust hebt in je hoofd. Door minder werkstress ervaar je meer werkplezier.

Gerelateerde trainingen

Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in een van onderstaande cursussen:

Cursus time management met Outlook | 2-daagse training

Leer effectief en efficient werken in combinatie met MS Outlook. Vraag informatie aan voor de cursus time management met Outlook.

Open training time management | 2-daagse training

In de cursus time management leer je effectief en efficiënt werken. Je bereikt meer resultaten met minder moeite en je voorkomt onnodige werkdruk.

Open training
Incompanytraining

Gratis training timemanagement | E-learning

In de gratis cursus time management leer via een app op je smartphone. Leer doelen formuleren, prioriteiten stellen en breinvriendelijk werken.