7 tips voor meer werkplezier

Praktische manieren om je werkplezier en werkgeluk terug te krijgen.

Meer artikelen, tips en how to's ➔
Meer artikelen, tips en how to's ➔
werkplezier
 


Werkplezier en productiviteit

  werkplezier

Bereik meer door werkgeluk

Het is belangrijk om jouw beleving van werkdruk te transformeren naar werkplezier. Het geeft voldoening, zorgt voor energie en leidt tot betere prestaties.

Omgekeerd geldt dat meer presteren ook leidt tot meer werkplezier. Na een training timemanagement krijg je dat voor elkaar met minder werkdruk.

 


Wat is werkplezier?

  Plezier in je werk

Heb je plezier in je werk? Ja of nee?

Werkplezier betekent dat je met plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden en dat je energie haalt uit je werkzaamheden.

Je vindt het leuk wat je doet. Je voelt betrokkenheid bij het werk dat je doet en je ervaart gedrevenheid bij jezelf. Je mag het gerust bevlogenheid noemen.

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan plezier in je werk. Werkdruk is er maar een van. Je omgeving en collega’s zijn bijvoorbeeld ook van invloed.

 


Werkplezier en werkgeluk

  werkgeluk is een booming business

Het is een booming business

Zowel voor werkgevers, werknemers als verzekeraars is ‘plezier in je werk’ een van de belangrijkste thema’s van deze tijd.

Niet alleen om personeel te behouden maar ook om te voorkomen dat medewerkers in de ziektewet terecht komen. Een burn out kost al snel € 120.000,-

Daarnaast speelt mee dat werkplezier ervoor zorgt dat je productiever bent en je jezelf veel gelukkiger voelt. Werkgeluk en werkplezier versterken elkaar.

Inmiddels is er een hele industrie ontstaan rondom werkgeluk en werkplezier. Steeds vaker horen we de term ‘Chief Happiness Officer’ voorbij komen.

Of de Chief Happiness Officer een zogenaamde bullshitbaan is zal de tijd uitwijzen. Ik ben ervan overtuigd dat je ook zelf invloed hebt op je werkplezier:

 


Zeven tips voor meer werkplezier

  Chief Happiness Officer CHO

Zonder een Chief Happiness Officer

Als je thuis werkt is er geen Chief Happiness Officer. Daar kun je ook gelukkig van worden. Er zijn echter nog meer manieren om plezier in je werk te verhogen:

 


1. Denk en handel proactief

  Proactief zijn leidt tot werkgeluk

Geef jezelf leiding

Eindig je elke werkdag met het gevoel dat je druk bent geweest maar niet hebt bereikt wat je wilde bereiken? En is écht belangrijk werk blijven liggen?

Mogelijk laat je jezelf leiden door omstandigheden in plaats van dat jij de touwtjes in handen hebt. Zelf invloed hebben draagt bij aan jouw werkgeluk.

Je bent niet voor alles verantwoordelijk. Met de cirkel van invloed kun je onderzoeken waar je wel en niet betrokken bij hoort te zijn en waar je invloed op hebt.

Op datgene waar je invloed hebt kun je prioriteiten stellen. Neem het heft in handen en wordt proactief. Ga zelf doelen formuleren en stel de juiste prioriteiten!

 


2. Pas jobcrafting toe

  jobcrafting naar leuk werk

Maak de baan die je wilt

Breng in kaart waar je energie van krijgt in je werk. Wat zorgt voor werkplezier en werkgeluk? Wat zorgt bij jou voor bevlogenheid? Maak dat voor jezelf helder

Pas jobcrafting toe. Je brengt kleine wijzigingen in je werkzaamheden aan die ervoor zorgen dat je meer energie krijgt en/of minder energie verliest.

De aanpassingen in je werk zijn van dien aard dat je geen toestemming ervoor nodig hebt. Zorg er ook voor dat je de bedrijfs- en teamdoelstellingen niet schaadt.

Ook hier geldt dat je zelf de regie in handen hebt. Mensen die bewust de regie voeren over hun werk en leven zijn gelukkiger en productiever.

 


3. Eerbiedig je work life balance

  work life balance

Evenwicht zorgt voor werkplezier

Je hebt meer rollen dan alleen maar die op je werk. Je hebt een privéleven met verantwoordelijkheden en er moet ook ruimte zijn voor ontspanning.

Evenwicht in je work life balance zorgt ervoor dat alle aspecten in je leven de aandacht, tijd en energie krijgen die benodigd is.

Een baan die de andere rollen in je leven niet in de weg staat, draagt bij aan werkplezier en werkgeluk. Vrije tijd en ontspanning dragen ook bij aan meer productiviteit.

Door je werk optimaal te plannen en te organiseren zorg je ervoor dat je in minder tijd meer gedaan krijgt. Een cursus time management kan je daarbij helpen.

 


4. Vermijd ‘poisonous people’

  pesten op het werk

Stinkt het onder het ‘sociale sausje’?

‘Giftige’ mensen heb je overal. Ze zijn heel productief en tegelijkertijd erg manipulatief. Ze zijn daarom moeilijk te identificeren. Wat is een rode vlag?

Die charmante collega die overdreven veel aanpapt met emotioneel kwetsbare of naïeve collega’s en managers. Hij verzamelt zijn pionnen. Dat is het begin…

Deze collega zal projecten, leidinggevenden of collega’s, met meer talent dan hij zelf heeft, saboteren. Hoe? Hij blijft zelf buiten schot; hij zet zijn pionnen in.

Dit gedrag is bijna altijd ter compensatie van een minderwaardigheidscomplex of het gevolg van een persoonlijkheidsstoornis. Blijf vooral uit de buurt.

Treiteren, roddelen, uitlachen of ander vervelend gedrag zorgt voor een verziekte werksfeer. Feit is dat er door werkgevers te weinig tegen wordt gedaan.

In 2017 waren ruim een half miljoen werknemers slachtoffer van pesterijen, waarvan 80.000 structureel. Slechts 16% van de collega’s neemt het op voor het slachtoffer.

Nu stelt bijna 1 op de 5 werknemers dat de sfeer op het werk slechter is geworden door de crisis. Ongeveer 2,3 miljoen werkenden heeft nu te maken met pestgedrag.

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is er iemand in jouw werkomgeving die plezier beleeft aan jou of anderen pesten. Meld het bij je leidinggevende of een vertrouwenspersoon.

Treedt jouw werkgever niet op tegen pestgedrag en ben je lid van een vakbond? Kaart het dan aan bij de juridische afdeling. Pesten op het werk is onaccpetabel. Het is een actueel thema bij de vakbonden.

 


5. Werk breinvriendelijk

  breinvriendelijk werken werkplezier

Rust, regelmaat, reinheid en to do’s

Als jouw fysieke werkplek is opgeruimd zorgt dat voor meer werkplezier. Dat geldt ook voor je digital workspace. Hoe zit dat met jou mentale werkplek?

Wat is typisch rommel in je brein. Dat is – kort samengevat – alles wat geconcentreerd werken aan een complexe taak bemoeilijkt. Denk aan bijvoorbeeld:

Het onthouden van takenlijstjes. Dat kost energie en zorgt alleen maar voor meer werkdruk. Leg je taken vast in een takenlijst. Dan hou je ruimte in je brein over.

Ook rust, regelmaat en reinheid dragen bij aan jouw werkplezier. Door vaste gewoontes en rituelen hou je meer brainpower over voor uitdagende taken.

Tips voor thuiswerkers:

Als je werk afwisselt met privé-activiteiten, heb je nooit het gevoel echt vrij te zijn. Maak elke dag een duidelijk onderscheid tussen tijd voor werk werk en tijd voor privé. Als je ruim woont richt je ook een aparte ruimte in voor je werk.

voor je brein is het vermoeiend om tussen heel verschillende activiteiten te schakelen. Werk zoveel mogelijk met themadagen. Bijvoorbeeld op dinsdag alleen administratieve taken, op donderdag dat ene project, op vrijdag alleen kleine taken.

 


6. Opruimen en verzorgen

  Prettige en schone werkomgeving

Hoe voelt een onopgeruimd bureau?

De wetenschap is er uitgesproken over. Een schone opgeruimde werkplek draagt bij aan werkgeluk, werkplezier en productiviteit.

Als je jezelf somber voelt heb je eerder last van werkdruk. Maar weet je dat een vieze en/of onopgeruimde werkplek tot somberheid leidt?

Dit geldt ook voor persoonlijke verzorging. Hoe voel je jezelf als je in fris gewassen en gestreken kleding werkt en een lekker luchtje op hebt?

Je werkplek en thuis opruimen en jezelf verzorgen dragen bij aan je werkplezier. Ook als je regelmatig vanuit je huis werkt.

 


7. Pauzeer strategisch

  Pauzeren helpt tegen hoge werkdruk

Ontspan en maak een praatje

De boog kan niet achter elkaar gespannen blijven. Pauzeer regelmatig zodat je brein ook even de ruimte krijgt om te ontspannen.

Heb je als je aan taken werkt vaak last van interrupties? Gebruik je pauzes om even (online) bij te praten met je collega’s. Heb het dan vooral niet over het werk!

Neem een half uur de tijd voor je lunchpauze en in de ochtend en middag ongeveer 10 minuten voor een korte break. Je verdeelt je dag in 4 duidelijke blokken.

Je zal merken dat dit ritme grip geeft op je dag en dat je daardoor meer rust hebt in je hoofd. Door minder werkstress ervaar je meer werkplezier.

Gerelateerde trainingen

 

Timemanagement en werkdruk reduceren

Bereik meer met minder moeite. Leer effectief en efficiënt werken en bespaar tijd.

Timemanagement met Microsoft Outlook

Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Laat Microsoft Outlook vooral voor je werken.

Timemanagement met Google Workplace

Pas slim timemanagement toe. Plan en organiseer je werk met Google Workplace.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?