Van e-mail een taak maken in Outlook

Omdat een e-mail vaak om actie vraagt kun je er een taak van maken in MS Outlook

Taak maken van e-mail in Outlook

Werk als een PRO!


Werk effectiever en efficiënter na de cursus time management. Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Bereik meer met minder moeite.

Waarom taken maken in Outlook?

Het werkt breinvriendelijk


Het is aangetoond dat als je een takenlijst bijhoudt 20% tot 30% meer bereikt dan mensen die dat niet doen. De onderliggende redenen daarvoor zijn helder:

  • Je vergeet geen taken
  • Je hoeft je brein niet te belasten met onthouden
  • Je kunt beter prioriteiten stellen als je te druk bent
  • Je kunt taken slim in je Outlook agenda plannen

Overzicht creëren en taken op de juiste manier beheren is niet voor niets één van de onderdelen die worden getraind in een cursus timemanagement.

 

Taak maken van e-mail in Outlook

Een simpele tijdbesparende handeling


E-mails zijn in 9 van de 10 gevallen zogenaamde call to actions: je moet er wat mee doen. Er vloeit dus vaak een taak uit voort.

Het is dan ook logisch om van e-mail een nieuwe taak te maken. Binnen elke versie van Outlook en Office 365 gaat dat heel makkelijk.

In de video zie je dat je een bericht kunt verslepen naar het taken icon. Dat werkt heel goed want er wordt meteen een takenvenster geopend.

Een venster waarmee je een nieuwe taak kunt maken opent. Het onderwerp van het e-mailbericht en de tekst zijn al in de taak vermeld. Het werkt snel en simpel!

 

Tip: maak een goede omschrijving

Voorkom onnodig dubbel werk


Als je een taak maakt wordt in het onderwerpveld het subject van de e-mail gebruikt. Het advies is om dat onderwerp aan passen. Beschrijf het als volgt:

[benodige tijd] – [wat jij moet doen] – [subject]

Denk aan:

90 – Reageren op doc training Martine – Voorstel ZT

Ik geef aan anderhalf uur nodig te hebben om een voorstel van een collega te lezen. Waarom is dit een handige manier van werken?

Als een taak een tijdje geleden is gemaakt ben je vaak vergeten wat je moet doen. Je hoeft de e-mail niet opnieuw te lezen als jouw taak specifiek beschrijft.

Door een inschatting van de benodigde tijd te maken kan ik makkelijker plannen in de agenda. Ik hoef niet de originele e-mail te lezen om een inschatting te maken.

 

Heeft je e-mail bijlagen?

Gebruik de rechter muisknop!


Je kunt ook makkelijk een Outlook taak maken van een e-mail met een bijlage. Dat doe je ook door te slepen alleen druk je dan de andere muisknop in.

 

E-mail en MS Outlook tips & tricks

Werk slimmer met MS Outlook


Outlook tip 01: Outlook vandaag aanpassen

Outlook tip 02: Mappen maken in Outlook

Outlook tip 03: Je inbox leegmaken in weinig tijd

Outlook tip 04: Categorieën maken en aanpassen

Outlook tip 05: E-mail archiveren met kleurcategorieën

Outlook tip 06: Taak maken van een e-mail

Outlook tip 07: Van e-mail met bijlage(n) naar een taak

Outlook tip 08: Een Outlook taak met bijlage maken

Outlook tip 09: Taken in de Outlook agenda tonen

Outlook tip: e-mail coaching tips

Gerelateerde trainingen

Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in een van onderstaande cursussen:

Cursus time management met Outlook | 2-daagse training

Leer effectief en efficient werken in combinatie met MS Outlook. Meld je aan voor de cursus time management met Outlook of vraag een training op maat aan.

Open training time management | 2-daagse training

In de cursus time management leer je effectief en efficiënt werken. Je bereikt meer resultaten met minder moeite en je voorkomt onnodige werkdruk.

Open training
Incompanytraining

Gratis training timemanagement | E-learning

In de gratis cursus time management leer via een app op je smartphone. Leer doelen formuleren, prioriteiten stellen en breinvriendelijk werken.