Opruimen maakt je gelukkig

Mensen die hun werkplek en huis opruimen zijn vrolijker, productiever en uitgeruster!

huis opruimen schone werkplek opruimen

Werk als een PRO!


Werk effectiever en efficiënter na de cursus time management. Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Bereik meer met minder moeite.

Je werkplek en huis opruimen

Word gelukkig en productief


Een overzichtelijke en schone omgeving biedt voordelen. Als jouw omgeving is opgeruimd voel je jezelf goed. Het werkt en leeft fijner in die omgeving.

Als je werkplek rommelig is en overal stapels liggen stel je taken eerder uit; je voelt je vaak al bij voorbaat ongemotiveerd.

Wat verstaan we onder rommel?

Dingen zonder nut


Een grote hoeveelheid van de dingen die niet zijn gerangschikt in een nette en ordelijke manier; een overvolle of wanordelijke verzameling van de dingen.

Dat zijn dus stapels papier op je bureau en ook allerlei ‘dingen’ die je in de loop van de tijd hebt verzameld en waar je  geen afscheid van kan nemen.

 

De wetenschap over opruimen

Je bereikt meer en voelt je beter


Er zijn 4 wetenschappelijk onderbouwde redenen die aantonen waarom je werkplek en huis opruimen tot meer arbeids- en levensvreugde leidt.

Door verschillende onderzoeksinstituten is onderzoek gedaan naar het positieve effect van spullen opruimen. Hieronder 4 belangrijke bevindingen:

 

1. minder stress en meer rust

Opruimen reduceert cortisol


Een onderzoek van de UCLA heeft aangetoond dat rommel een negatief effect heeft op ons humeur en gevoel van eigenwaarde.

Er is een relatie tussen een rommelige omgeving waarin men leeft en de aanwezigheid van het stresshormoon cortisol.

Het onderzoek suggereert dat spullen opruimen stress reduceert en (niet verrassend) bijdraagt tot minder conflicten binnen man-vrouw koppels.

 

2. Opruimen maakt je productief

Je bereikt meer en voelt je beter


huis opruimen

Wat voel je als je kijkt naar dit soort foto’s? Is dit een werkomgeving waar je snel informatie kunt vinden? Lijkt jou werkplek of bureau thuis op deze foto?

Neurowetenschappers van de Princeton Universiteit stellen dat je werkplek en huis opruimen en organiseren een positieve invloed heeft op onze hersenen.

Als je opruimt zorg je niet alleen voor meer ruimte in je huis en op je werkplek. je creëert ook ruimte in je hoofd waardoor je complexe taken beter aankunt.

Door rommel en spullen op te ruimen kunnen we informatie beter verwerken en kunnen we ons beter concentreren. Dat leidt tot een hogere productiviteit.

Fysieke rommel concurreert namelijk om onze aandacht en bemoeilijkt geconcentreerd werken. Je let namelijk niet alleen op je werk maar ook op rommel.

 

3. Beter slapen door opruimen

Opruimen verbetert je slaaphygiëne


De St. Lawrence Universiteit relateert een niet-opgeruimde omgeving aan een slechte nachtrust. De effecten zijn ingrijpend.

Met name hamsteren (het laten toenemen/ophopen van fysieke rommel en spullen die eigenlijk geen waarde hebben) leidt tot een slechte nachtrust.

De slaapstoornis die het meest voorkomt bij deze groep is slaaplatentie. Dat is de lengte van de tijd dat het duurt voordat men in slaap valt.

Deze is dus langer bij mensen die hamsteren waardoor er sprake is van een te korte nachtrust. Je hebt 7 à 8 uren slaap per nacht nodig.

Verder is aangetoond dat slechte slapers moeite hebben met het nemen van beslissingen en het stellen van prioriteiten.

Het voltooien van taken waarbij een beroep wordt gedaan op de cognitie is moeilijker. Dat komt doordat slaapgebrek het concentratievermogen aantast.

Daarnaast is vaker sprake van depressie en stress. Structureel weinig slaap leidt tot emotionele instabiliteit. Dat brengt risico’s met zich mee op de werkvloer.

 

4. Opruimen maakt je leven fijner

Stel opruimen niet langer uit


Een conclusie die voortkomt uit voornoemde bevindingen is dat een opgeruimd huis en een schone werkplek bijdragen aan een fijner leven.

In mijn trainingspraktijk zie ik dat het opruimen van rommel inderdaad bijdraagt aan een betere productiviteit. Mensen worden er effectiever van.

Ruim ook de digitale werkomgeving op. Denk aan met name de stroom aan documenten, e-mail en activity streams van je social intranet.

Begin met het opruimen van je mailbox! Dat zorgt voor rust in het hoofd creëert zodat je jezelf beter kunt focussen op de taken en acties die er echt toe doen.

 

Mag de baas eisen dat je opruimt?

Stel opruimen niet langer uit


Met de kennis van nu is het wellicht helemaal niet zo’n gek idee dat leidinggevenden ook meer aandacht gaan besteden aan netheid van medewerkers.

Het voert misschien wat ver wanneer een werkgever van de werknemer eist dat hij gaat opruimen in huis. Maar wat nou als mensen veel vanuit huis werken?

Zou een clean desk policy in het kader van Het Nieuwe Werken ook voor de werkplek thuis moeten gelden? Mensen functioneren beter als thuis is opgeruimd.

 

Begin vandaag nog met opruimen:


 

1. Spark joy met Marie Kondo

Geluk volgens de opruimcoach


Gooi veel weg! Koop van mijn part het boek van Marie Kondo. Ik heb gezien welk effect het teweeg heeft gebracht bij mensen kampten met veel rommel.

 

2. Vermijd: ‘divers’, ‘overig’, etc.

Zooi verplaatsen is niet opruimen


Zorg voor een digitaal en fysiek archiefsysteem waarin mappen met namen als Divers, Allerlei, Nog uitzoeken, Misc, et cetera uit den boze zijn.

In de cursus time management leer je hoe je efficiënt e-mail archiveert. Je voorkomt dat je door mail naar verkeerde mappen te verplaatsen blijft uitstellen.

 

3. Ga consuminderen

Wat er niet is kun je niet opruimen


Koop spullen niet omdat ze in de aanbieding zijn maar koop ze omdat je ze écht nodig hebt. Onderaan de streep zal je zelfs merken dat je daarmee ook geld bespaart.

 

4. Geef weg en gooi weg

Je helpt jezelf en een ander


Spullen van waarde die je niet meer gebruikt verkoop je via Marktplaats of schenk je aan mensen die het wel kunnen gebruiken.

Als je er financieel niet beter van wordt kun je op z’n minst een ander die het kan gebruiken er heel blij mee maken. Bovendien draag je bij aan duurzaamheid.

 

5. Bestel de ‘Nee Nee sticker’

Ongelezen folders opruimen is dom


Ik heb een versie waarbij ik ook aangeef dat ik niet wil dat er wordt aangebeld voor verkoop aan de deur. Je kunt je stickers online bestellen.

 

6. Je beste vriend: de vuilniszak

Spreek elke week met hem af


Het beste kun je iedere dag een vast moment inlassen om op te ruimen. Mijn ervaring leert dat dit in de praktijk niet voor iedereen werkt.

Als ik ’s ochtends om 6:30 op weg ben en ’s avonds 20:00 thuis kom ga ik niet mijn huis opruimen. Dit in het kader van mijn work life balance.

In drukke tijden doe je eens per week een vuilniszak-sessie: je verzamelt rommel die je niet meer gebruikt. Vaak merk je dan hoeveel rommel je in huis hebt.

Gerelateerde trainingen

Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in een van onderstaande cursussen:

Cursus time management met Outlook | 2-daagse training

Leer effectief en efficient werken in combinatie met MS Outlook. Vraag informatie aan voor de cursus time management met Outlook.

Open training time management | 2-daagse training

In de cursus time management leer je effectief en efficiënt werken. Je bereikt meer resultaten met minder moeite en je voorkomt onnodige werkdruk.

Open training
Incompanytraining

Gratis training timemanagement | E-learning

In de gratis cursus time management leer via een app op je smartphone. Leer doelen formuleren, prioriteiten stellen en breinvriendelijk werken.