Wat is effectief werken?

En wat is het verschil tussen efficiënt en effectief werken? 

Wat is effectief werken?

AIM methode® | De AIM methode® en de afbeelding zijn auteursrechtelijk eigendom van Timension.

Werk als een PRO!


Werk effectiever en efficiënter na de cursus time management. Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Bereik meer met minder moeite.

Efficiënt en effectief werken

Effectiviteit gaat voor efficiency


Effectiviteit en efficiency worden vaak in een adem genoemd. Vaak spreken mensen over “efficiënt werken” terwijl ze “effectief werken” bedoelen.

Effectief werken gaat om het bereiken van je doel, ongeacht de manier waarop. Efficiënt werken gaat juist over de manier waarop: het proces. 

 

Een effectief ezelsbruggetje 

Effectief en efficiënt zijn een koppel


Er is een makkelijke manier om het verschil tussen effectief werken en efficiënt werken te kunnen onthouden:

Effectief gaat over de goede dingen doen; efficiënt gaat over de dingen goed doen. Het heeft geen zin om efficiënt te werken als je niet effectief bent. 

Je kan stellen dat effectief werken belangrijker is dan efficiënt werken. Al is het natuurlijk het beste om zowel efficiënt en effectief werken optimaal te combineren.

Als je werkt ben je effectief bezig wanneer de acties die je uitvoert aantoonbaar bijdragen aan de doelen die je wilt bereiken.

Formuleer je doelen volgens de SMART methode. Wanneer je geen doelen hebt geformuleerd is het in feite niet mogelijk om effectief te werken.  

 

Voorbeeld effectief werken 

Effectiviteit richt zich op resultaat 


Stel dat je als ondernemer het doel hebt dat je aan het einde van het boekjaar 10% meer winst hebt gemaakt dan vorig jaar. Dat kan op verschillende manieren:

Je kunt werken aan het verkopen van meer producten met een hogere winstmarge. Je kunt ook bezuinigen zodat je door lagere kosten meer winst maakt.

Als je 10% of meer winst is gemaakt blijken beide manieren (of een combinatie van beiden) effectief. Je hebt er wel wat voor moeten doen (en laten).

Je hebt moeten bepalen waar je wel en niet bij betrokken moet zijn. Je hebt moeite gedaan om proactief invloed uit te oefenen.

Je hebt ervoor gewerkt om dat resultaat te bereiken. Je hebt tijdens je werk doelen gesteld en prioriteiten moeten stellen. Dat is onderdeel van effectief werken.

Er is sprake van effectief werken wanneer je inspanningen en de keuzes die je maakt leiden tot het gewenste resultaat. Ongeacht het proces.

Gerelateerde trainingen

Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in een van onderstaande cursussen:

Cursus time management met Outlook | 2-daagse training

Leer effectief en efficient werken in combinatie met MS Outlook. Vraag informatie aan voor de cursus time management met Outlook.

Open training time management | 2-daagse training

In de cursus time management leer je effectief en efficiënt werken. Je bereikt meer resultaten met minder moeite en je voorkomt onnodige werkdruk.

Open training
Incompanytraining

Gratis training timemanagement | E-learning

In de gratis cursus time management leer via een app op je smartphone. Leer doelen formuleren, prioriteiten stellen en breinvriendelijk werken.