David Allen en Getting things done ®

Wat is d filosofie van David Allen?

Meer artikelen, tips en how to's ➔
Meer artikelen, tips en how to's ➔
Getting Things Done van David Allen
 


Wie is David Allen?

De bedenker van de Getting Things Done methode

David Allen is de schrijver van het boek Getting Things Done. De essentie is mensen, net zoals wij doen met onze cursus timemanagement, een systeem aan te bieden dat hun leven productiever maakt.

Volgens David Allen is het probleem een te grote hoeveelheid aan zaken die in je hoofd rondspoken. Al deze zaken vragen om beslissingen en zorgen ervoor dat je niet gefocust kunt zijn op waar je mee bezig bent. Daarin heeft hij gelijk maar hij is daar niet uniek in.

 


De simpele filosofie van David Allen

Hou je hoofd leeg en focus op de actie waar je nu aan werkt

Een sterk uitgangspunt van Getting Things Done is dat je je hoofd leegmaakt en alles op papier zet. Hierdoor hoef je nergens anders over na te denken dan waar je op dat moment mee bezig bent. Als je iets doet, moet je hier je volledige aandacht bij hebben.

 


David Allen en timemanagement

Veel overeenkomsten met time management trainingen

De Getting Things Done methode van David Allen lijkt in vergelijking tot een cursus time management meer op een systeem gebaseerd op slim administreren van acties. Als het systeem niet goed wordt toegepast verliest het haar kracht. Dat is het veelgehoorde manco.

De methode van David Allen is vooral een manier van werken die zich richt op efficiënt werken volgens een vastgestelde manier. Wanneer mensen deze werkwijze van David Allen vol weten te houden pakt het wel heel goed uit.

Er is een keerzijde: de methode van David Allen is minder gericht op effectief werken vanuit persoonlijk leiderschap. Prioriteiten stellen vanuit waarden en overtuigingen komt nauwelijks aan bod. Dat is een belangijk verschil met time management

 


Getting Things Done

Vooral een efficiënt werkproces

Getting Things Done is volgens David Allen gebaseerd op 5 stappen die je in weliswaar andere vorm ook ziet in een cursus time management:

1. Capture. Verzamel alles wat je bezig houdt.
2. Clarify. Bekijk per zaak wat je kunt doen.
3. Organize. Organiseer je acties.
4. Reflect. Bekijk wekelijks je lijsten en vul ze aan.
5. Engage. Bekijk wat het handigst is om nu te doen en doe het.

Gerelateerde trainingen

 

Timemanagement en werkdruk reduceren

Bereik meer met minder moeite. Leer effectief en efficiënt werken en bespaar tijd.

Timemanagement met Microsoft Outlook

Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Laat Microsoft Outlook vooral voor je werken.

Timemanagement met Google Workplace

Pas slim timemanagement toe. Plan en organiseer je werk met Google Workplace.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?