Burn out: betekenis en uitleg

Herken waarschuwingssignalen!


Langdurige stress kan tot een burn out leiden

cursus timemanagement

Een burn out is wat anders dan stress

Soms kan gezonde spanning zelfs goed uitpakken


Iedereen heeft weleens last van stress. Dit hoort bij het leven. Veel mensen volgen een timemanagement cursus omdat teveel stress negatieve gevolgen kan hebben. Je kunt namelijk overspannen raken en als dit lange tijd aanhoudt zelfs een burn out krijgen.

burn out betekenis

Een burn out kan erin sluipen

Een burn out is geen ‘duveltje uit een doosje’


Het sluipt er vaak geleidelijk in en begint vaak met stress en vermoeidheid. Hoe snel iemand van stress tot een burn out gaat verschilt, dit kan in een paar weken maar het kan ook een jaar duren.

 

Verschillende oorzaken voor een burn out

Een burn out is niet altijd werkgerelateerd


Een burn out kan verschillende oorzaken hebben. Een cursus time management kan preventief helpen om als de oorzaak ligt in gebrekkig plannen en organiseren van het werk. Er kan echter ook sprake zijn van andere oorzaken.

  • een patroon van faalangst en onzekerheid: bang niet ‘goed genoeg’ te zijn;
  • complexe privé omstandigheden: echtscheidingen, ziekte of een overlijden;
  • een onveilige werksfeer zoals pestgedrag op de werkvloer of agressie;
  • onveilige werkrelatie met leidinggevende en niet weten waar je aan toe bent;
  • persoonlijkheidsstoornissen waardoor mensen vaak conflicten hebben;
  • een niet opgeruimde werk- en leefomgeving die tot continue stress leidt.

 

De eerste signalen van een burn out

Waarschuwingssignalen


Een veel voorkomend patroon bij mensen die tegen een burn out aan zitten is dat ze ongezonde gewoontes ontwikkelen. Denk hierbij aan meer alcoholgebruik, meer suikerinname en slechte slaapgewoontes.

Aanhoudende stress als een project eenmaal is afgerond is ook een waarschuwingssignaal voor een burn out. Gezonde spanning tijdens een project hoort erbij; gestrest blijven echter niet!

Een cyische houding ten aanzien van het werk is ook een veeg teken. Neerbuigend spreken over de werkgever, collega’s en projecten waar je mee bezig bent is een patroon dat vaak voorafgaat aan een burn out.

 

Welke klachten zie je vaak bij een burn out?

Het is echt alsof de brandstoftank leeg is


Langdurige stress leidt vaak tot overspannenheid. Vervolgens kom je in de fase dat je jezelf opgebrand voelt. Als het zover is gekomen, betekent dit dat je niet meer kunt functioneren, zowel lichamelijk als geestelijk. Je energieniveau is heel laag.

De signalen waren er voor lange tijd, maar je hebt deze zo lang genegeerd dat je lichamelijk en geestelijk uitgeput bent. Vaak hebben mensen last van de volgende symptomen:

  • extreme fysieke en mentale uitputting;
  • extreme gevoeligheid voor prikkels;
  • angst- en/of paniekklachten;
  • somberheid die overgaat in een depressie.

 

Wat kun je doen om de kans op burnout te verkleinen

Rust, regelmaat en reinheid


Je hebt geen tot weinig invloed op omstandigheden van buitenaf. Je kunt wel de kans op een burnout verkleinen. Een paar tips:

 

Herstellen van een burn out

Het is een ziekte, iedereen heeft zijn eigen hersteltijd


Het herstel is vaak een traag proces. Zelfs als het beter lijkt te gaan, kun je makkelijk een terugval krijgen. Je moet weer de controle over jezelf zien te krijgen, zo kun je uiteindelijk herstellen. Vaak is daarbij de hulp van een psycholoog nodig.

De hersteltijd duurt het langst van alle werkgerelateerde psychische klachten. Er is ook sprake van een opvallend grote spreiding in de hersteltijd variërend van 3 maanden tot meer dan een jaar.

 

2 jaar in de ziektewet en dan?

Na je herstel moet je op papier niet ‘deels’ ziek blijven!


Sommige werkgevers gaan niet correct om met medewerkers die hersteld zijn van een burn out. Een veel vookomende constructie is dat een medewerker na herstel voor een beperkt aantal uren in de ziektewet blijft.

Als dat niet nodig is heeft het geen zin om – ook al is het heel beperkt – in de ziektewet te blijven. Een werkgever kan een medewerker na twee jaar ziektewet makkelijk ontslaan.

 

Tip: test of jij last hebt van een burn out

Doe de test of vraag anderen of ze signalen herkennen


Veel mensen merken niet dat ze langzaam maar zeker opgebrand raken. Het sluipt er als het ware in. Vaak denken mensen dat even rustig aan doen of een vakantie tussendoor wel helpt. Toch kan het dan te laat zijn. Loop jij risico? Doe de zelftest van Psyned.

Volg de cursus

timemanagement



Incompanyofferte aanvragen

1050 training snellezen en mindmappen

Klantenservice


T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Join the future of work

Mis nooit meer de updates van Timension.


Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang nieuws, nieuwe inzichten en meteen bruikbare tips.