Acties en actiepunten

Wat zijn acties en actiepunten en hoe dragen ze bij aan jouw succes?

Meer artikelen, tips en how to's ➔
Meer artikelen, tips en how to's ➔
Wat zijn acties? Wat zijn actiepunten?
 


Acties en actiepunten

Een bouwsteen van een taak

Een actie of actiepunt is een onderdeel van een taak. Onder acties verstaan we dingen die mensen moeten doen in de breedste zin van het woord.

Denk aan ‘doe-dingen’ zoals: Een tekst schrijven, een boodschap doen, een planning maken, studeren, iets uitzoeken, vergaderen, et cetera.

Een actie kan op zichzelf staan of is onderdeel van een meerdere samenhangende acties. Die samenhang noemen we een taak. De som van je acties leidt tot succes!

AIM methode management model: acties

AIM methode® | De AIM methode® en de afbeelding zijn auteursrechtelijk eigendom van Timension.

 


Acties en doelen bereiken

Acties, informatie en mensen

Om jouw doelen te kunnen bereiken moet je bepaalde taken voltooien. Een taak bestaat uit drie soorten elementen: 1). acties, 2). informatie en 3). mensen.

Om jouw taken te kunnen uitvoeren, moet je bepalen wat je precies moet doen. Ook bepaal je van iedere actie wie het moet doen en welke informatie of faciliteiten er nodig zijn.

Je werkt met, voor en samen met mensen. Denk aan leidinggevenden, collega’s, leveranciers en klanten. Mensen vormen daarom ook een bouwsteen van een taak.

Veel van onze acties zijn gericht op het verwerken of genereren van kennis en informatie. Informatie is dus ook een van de bouwstenen van een taak.

In een cursus timemanagement leer je hoe je prioriteiten stelt over taken en de afzonderlijke acties waaruit een taak is opgebouwd. Dat zorgt voor overzicht en je benut je tijd beter.

 


Succes en acties

Succes is een optelsom van de juiste acties

Een optelsom van de juiste voltooide acties is in feite succes. Om te bepalen wat je moet doen stel je prioriteiten. Daarvoor kun je de prioriteitenmatrix gebruiken.

Wanneer je actie na actie voltooit, bereik je uiteindelijk je doel. Gebruik een takenlijst of actiepuntenlijst. Je hoeft dan minder te onthouden en je kunt complexere taken makkelijker aan.

Als je met takenlijsten werkt is het advies om één systeem aan te houden. Denk aan de Kanban methode of maak taken in MS Outlook

Gerelateerde trainingen

 

Timemanagement en werkdruk reduceren

Bereik meer met minder moeite. Leer effectief en efficiënt werken en bespaar tijd.

Timemanagement met Microsoft Outlook

Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Laat Microsoft Outlook vooral voor je werken.

Timemanagement met Google Workplace

Pas slim timemanagement toe. Plan en organiseer je werk met Google Workplace.

Plan een kennismaking

Neem contact op!

Elke training kan als een maatwerk- en incompanytraining worden aangeboden. Ook kunnen interventies op maat worden ontwikkeld.

Bel (085) 002 02 02

Voor vragen of een offerte

Ben je op zoek naar een korte inspiratiesessie of wil je worden geadviseerd over hoe je met effectieve trainingen de productiviteit van je organisatie kunt verbeteren?

 

Contact

Meer weten over slim werken?