Acties en actiepunten

Wat zijn acties en actiepunten en hoe dragen ze bij aan jouw succes?

Wat zijn acties? Wat zijn actiepunten?

Werk als een PRO!


Werk effectiever en efficiënter na de cursus time management. Krijg grip op je werk en rust in je hoofd. Bereik meer met minder moeite.

Acties en actiepunten

Een bouwsteen van een taak


Een actie of actiepunt is een onderdeel van een taak. Onder acties verstaan we dingen die mensen moeten doen in de breadste zin van het woord.

Denk aan ‘doe-dingen’ zoals: Een tekst schrijven, een boodschap doen, een planning maken, studeren, iets uitzoeken, vergaderen, et cetera.

Een actie kan op zichzelf staan of is onderdeel van een meerdere samenhangende acties. Die samenhang noemen we een taak. De som van je acties leidt tot succes!

AIM methode management model: acties


AIM methode® | De AIM methode® en de afbeelding zijn auteursrechtelijk eigendom van Timension.

 

Acties en doelen bereiken

Acties, informatie en mensen


Om jouw doelen te kunnen bereiken moet je bepaalde taken voltooien. Een taak bestaat uit drie soorten elementen: 1). acties, 2). informatie en 3). mensen.

Om jouw taken te kunnen uitvoeren, moet je bepalen wat je precies moet doen. Ook bepaal je van iedere actie wie het moet doen en welke informatie of faciliteiten er nodig zijn.

Je werkt met, voor en samen met mensen. Denk aan leidinggevenden, collega’s, leveranciers en klanten. Mensen vormen daarom ook een bouwsteen van een taak.

Veel van onze acties zijn gericht op het verwerken of genereren van kennis en informatie. Informatie is dus ook een van de bouwstenen van een taak.

In een cursus timemanagement leer je hoe je prioriteiten stelt over taken en de afzonderlijke acties waaruit een taak is opgebouwd. Dat zorgt voor overzicht en je benut je tijd beter.

 

Succes en acties

Succes is een optelsom van de juiste acties


Een optelsom van de juiste voltooide acties is in feite succes. Om te bepalen wat je moet doen stel je prioriteiten. Daarvoor kun je de prioriteitenmatrix gebruiken.

Wanneer je actie na actie voltooit, bereik je uiteindelijk je doel. Gebruik een takenlijst of actiepuntenlijst. Je hoeft dan minder te onthouden en je kunt complexere taken makkelijker aan.

Als je met takenlijsten werkt is het advies om één systeem aan te houden. Denk aan de Kanban methode of maak taken in MS Outlook

Gerelateerde trainingen

Veel bezoekers zijn geïnteresseerd in een van onderstaande cursussen:

Cursus time management met Outlook | 2-daagse training

Leer effectief en efficient werken in combinatie met MS Outlook. Vraag informatie aan voor de cursus time management met Outlook.

Open training time management | 2-daagse training

In de cursus time management leer je effectief en efficiënt werken. Je bereikt meer resultaten met minder moeite en je voorkomt onnodige werkdruk.

Open training
Incompanytraining

Gratis training timemanagement | E-learning

In de gratis cursus time management leer via een app op je smartphone. Leer doelen formuleren, prioriteiten stellen en breinvriendelijk werken.