Efficiënt werken: betekenis en uitleg

Efficiënt werken heeft betrekking op het werkproces

de beste cursus time management

Informatie aanvragen

cursus time management

Cursus time management

  • Grip op je werk en rust in je hoofd
  • Meer bereiken met minder moeite
  • Een optimale work-life balance

Bekijk: cursus time management


Incompanyofferte aanvragen

Efficiënt werken verschilt van effectief werken

In de cursus time management leer je effectief én efficiënt werken. Efficiency gaat over werken volgens een proces om met zo min mogelijk inspanning en met weinig middelen zo veel mogelijk resultaten te behalen.

Efficiency verschilt van effectief werken. Het werkproces en niet de uitkomst, het eindresultaat of de eindsituatie staan centraal. Het zegt dus vooral wat over hoe goed je de dingen doet met zo min mogelijk verspilling van tijd, energie en middelen.

 

Efficiënt werken voorbeeld

Zonder dat je jezelf er van bewust bent maken mensen al vaak gebruik van handigheidjes op het werk. In feite is dat ook een vorm van efficiency.

Een simpel voorbeeld: door te werken met sneltoetsen kun je met minder moeite sneller werken op je laptop. Sneltoetsen zorgen ervoor dat je in minder tijd en met minder moeite meer gedaan krijgt.

 

Effectief of efficiënt werken?

De termen efficiency en effectiviteit worden vaak met elkaar verwisseld. Ze betekenen niet hetzelfde. Effectief werken betekent dat je keuzes maakt om echt richting een doel te werken. Efficiency gaat over de manier waarop je werkt.

Er is een ezelsbruggetje: “Effectief werken gaat over de goede dingen doen, efficiënt werken gaat over de dingen goed doen.”

Zoals je vast wel begrijpt haal je meer uit jezelf en je tijd wanneer je zowel efficiënt als effectief werkt. Om die reden komen effectiviteit en efficiency altijd aan bod in een training time management.

cursus time management

Cursus time management

  • Grip op je werk en rust in je hoofd
  • Meer bereiken met minder moeite
  • Een optimale work-life balance

Bekijk de cursus time management


Incompanyofferte aanvragen

Efficiënt werken met social intranet

De opkomst van informatierijke omgevingen zoals social media en social intranet heeft ervoor gezorgd dat binnen bedrijven efficiency-slagen kunnen worden gemaakt.. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld makkelijker kennis en informatie hergebruiken.

 

Nog meer voorbeelden

  • Kopiëren en plakken van teksten in een document (in plaats van alles typen)
  • Het werken met ‘rules’ of ‘filters’ in MS Outlook, IBM Notes of binnen G mail
  • Het leren van de tafels. Het kost moeite maar het bespaart op termijn veel rekenwerk
  • Lean manufacturing is een efficiency methode bedacht door Toyota

training snellezen en mindmappen

Ontvang tips & tricks

Bereik net als ruim 5.000 andere professionals meer met minder moeite.