Burn out uitgelegd. Wat is een burn out?

Iedereen heeft weleens last van stress. Dit hoort bij het leven. Teveel stress kan echter negatieve gevolgen hebben. Je kunt overspannen raken en als dit lange tijd aanhoudt of zelfs een burn out krijgen.

cursus time management

Bereik meer met minder moeite! Krijg grip op je werk en rust in je hoofd met de cursus time management.

Homepage » Cursus time management » Burn out

Een burn out sluipt er vaak geleidelijk in en begint vaak met stress en vermoeidheid. Hoe snel iemand van stress tot een burn out gaat verschilt, dit kan in een paar weken maar het kan ook een jaar duren.

Een burn out kan verschillende oorzaken hebben. Een cursus time management kan helpen om (opnieuw) een burn out te voorkomen als de oorzaak ligt in gebrekkig plannen en organiseren van het werk. Echter, heel vaak liggen er diepere oorzaken ten grondslag aan en burn out, denk aan:

  • een patroon van faalangst en onzekerheid waardoor men bang is niet ‘goed genoeg’ te zijn;
  • complexe privé omstandigheden zoals echtscheidingen, ziekte in de familie of een overlijdensgeval;
  • een onveilige werksfeer zoals pestgedrag op de werkvloer of verbale en fysieke agressie;
  • onveilige werkrelatie met leidinggevende en daardoor niet weten waar je aan toe bent;
  • psychische klachten en persoonlijkheidsstoornissen waardoor mensen vaak conflicten hebben;
  • een niet opgeruimde werk- en leefomgeving waardoor mensen continu stress ervaren.

Burn out klachten

Er zijn verschillende fases die uiteindelijk tot een burn out leiden. Als het zover komt dat je een burn out hebt, betekent dit dat je niet meer kunt functioneren, zowel lichamelijk als geestelijk.

De signalen waren er voor lange tijd, maar je hebt deze zo lang genegeerd dat je lichamelijk en geestelijk uitgeput bent. Mensen met een burn out hebben vaak last van de volgende symptomen:

  • extreme fysieke en mentale uitputting;
  • extreme gevoeligheid voor prikkels;
  • angst- en/of paniekklachten;
  • somberheid die overgaat in een depressie.

Burn out herstel

Herstellen van een birn out is vaak een langzaam proces. Zelfs als het beter lijkt te gaan, kun je weer makkelijk een terugval krijgen. Je moet weer de controle over jezelf zien te krijgen, zo kun je uiteindelijk herstellen. Vaak is daarbij de hulp van een psycholoog nodig.

De hersteltijd van een burn out duurt het langst van alle werkgerelateerde psychische klachten. Er is ook een opvallend grote spreiding in de hersteltijd variërend van 3 maanden tot meer dan een jaar.

2 jaar ziektewet en dan?

Sommige werkgevers gaan niet correct om met medewerkers die hersteld zijn van een burn out. Een veel vookomende constructie is dat een medewerker na herstel voor een beperkt aantal uren in de ziektewet blijft. Als dat niet nodig is heeft het geen zin om – ook al is het heel beperkt – in de ziektewet te blijven. Een werkgever kan een medewerker na twee jaar ziektewet makkelijk ontslaan.

Tip: doe de zelftest

Veel mensen merken niet dat ze langzaam maar zeker opgebrand raken. Een burn out sluipt er als het ware in. Vaak denken mensen dat even rustig aan doen of een vakantie tussendoor wel helpt. Toch kan het dan te laat zijn. Loop jij risico? Doe de zelftest op de site van Psyned.

Ontvang gratis tips & tricks

Haal meer uit je tijd en jezelf met onze gratis tips & tricks

Contactgegevens

Bezoekadres

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht

Secretariaat & klantenservice

T (085) 002 02 02
E klantenservice@timension.nl

Zorgeloos aanmelden

Tot drie weken voor de training mag je kosteloos annuleren. Een vervanger sturen mag altijd. Alle leermiddelen, het arrangement, deelnamecertificaat en benodigde parkeerkaarten zijn in het tarief inbegrepen.

Vragen?

Bel (085) 002 02 02 of vul het formulier in.

BCN Utrecht CS

cursus social collaboration

MELD JE AAN EN ONTVANG TIPS

We gaan zorgvuldig om met jouw privacy

Gelukt!

Share This