Braintraining: betekenis en uitleg

Werk productiever en leef vitaler door breintraining

de beste cursus snellezen en mindmapping

Contact

Je hersenen werken sneller na breintraining

Breintraining maakt je productiever en vitaler. Je hersenen trainen heeft namelijk tot gevolg dat je brein actiever wordt en sneller gaat werken. Het stelt als het ware de veroudering van je brein uit. Je kunt meer onthouden en sneller informatie uit je geheugen halen.

 

Elke dag je brein trainen

Breintraining hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het gaat erom dat je je brein prikkelt en aan het werk zet. Dit bereik je door nieuwe dingen te doen. Het hoeft niet veel tijd te kosten en het is het beste als je elke dag je brein traint.

 

Breintraining oefeningen

Een makkelijke manier om je brein te trainen is om bij simpele dagelijkse bezigheden links en rechts om te wisselen. Zo activeer je namelijk een ander gebied in je hersenen. De linkerhelft van je brein stuurt de rechterkant van je lichaam aan.

De gebieden die daarbij geactiveerd worden zijn dus goed ontwikkeld als je rechtshandig bent. Je eet soep met je rechterhand, schrijft met rechts, poetst je tanden met rechts et cetera. Als je je soep eens met je linkerhand eet, activeer en stimuleer je een ander gebied in je andere hersenhelft.

 

Cursus snellezen en mindmapping

Een manier om breintraining te combineren met werk is snellezen en mindmappen. Dit zijn vaardigheden die je sowieso helpen om meer te bereiken in je werk of tijdens het studeren.

Het is aangetoond dat als je in je werk snellezen en mindmapping toepast meer dossierkennis en een scherper inzicht verkrijgt in voor jou relevante vraagstukken. Een bijkomend voordeel is dat je brein effectief aan het werk zetten ook bijdraagt aan vitaliteit op latere leeftijd.

cursus time management

Snellezen en mindmapping

  • Lees tot 3 à 4 keer sneller
  • Verbeter je begrip van teksten
  • Hou tijd over voor leuke dingen

Cursus snellezen en mindmapping


Incompanyofferte aanvragen

Let op: slaaptekort werkt contraproductief

Slechts 1% à 2% van de wereldbevolking functioneert goed in het dagelijks leven met slechts 4 uren slaap per nacht. Voor de meeste mensen zorgt te weinig slaap voor een verhoogde kans op hartaanvallen of klachten van depressieve aard.

Mensen hebben 7 tot 8 uren slaap per nacht nodig. Slaaptekort leidt tot een significante daling van het IQ. Zover zelfs dat het erop lijkt dat er sprake is van een leerstoornis. Focus niet alleen op breintraining maar zorg ook voor een goede slaaphygiëne.

 

Cannabis en breintraining gaan ook niet samen

Cannabisgebruik zorgt ervoor dat het korte termijn geheugen niet goed functioneert. Onthouden gaat moeilijker. Dit effect houdt aan tot 4 uren nadat je onder invloed was. Bij langdurig gebruik kan dit effect een week aanhouden. Zeer langdurig en intensief gebruik leidt tot lichte stoornissen in aandacht en gedrag!

 

Alcohol en breintraining gaan ook niet samen

Het is aangetoond dat door alcoholgebruik hersencellen sneller afsterven. Er is niet aangetoond dat alcoholgebruik leidt tot een lager IQ. Er zijn sterke aanwijzingen dat comazuipen een nadelige invloed heeft op het IQ. Daar wordt onderzoek naar gedaan.

De theorie dat dagelijks één glas alcoholhoudende drank goed voor je zou zijn klopt niet. Het is wetenschappelijk aangetoond dat elke hoeveelheid alcohol schadelijk is. Door alcoholconsumptie sterven hersencellen af en neemt de kans op kanker toe.

training snellezen en mindmappen

Join the future of work

Mis nooit meer de updates van Timension.


Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang nieuws, nieuwe inzichten en meteen bruikbare tips.